To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 8
P. F. DRUCKER wyróżnił 4 OFENSYWNE (mające na celu zmierzanie do przodu) STRATEGIE O CHARAKTERZE PRZEDSIĘBIORCZYM
Przodować i być najsilniejszym
W strategii tej jest możliwy jedynie sukces albo porażka. Jest obciążona dużym ryzykiem i wymaga pełnej koncentracji i wysiłku firmy w dążeniu do zajęcia pozycji wiodącej a nawet zdominowania całego rynku.
Uderzyć w nich tam gdzie ich nie ma
Twórcze naśladownictwo - polega na naśladownictwie innego przedsiębiorstwa, które opracowało i wprowadziło w życiu innowację. Twórczy naśladowca nie tworzy nowego wyrobu lecz go doskonali, wykorzystując istniejący rynek. Mniejsze ryzyko niż w strategii pierwszej
Przedsiębiorcze judo - dążenie do zdobycia przyczółka rynku słabo chronionego a następnie opanowanie całego rynku. Konieczne jest wprowadzenie prawdziwej innowacji
Istnieją trzy sytuacje, w których strategia uderzyć w nich tam gdzie ich nie ma jest szczególnie skuteczna:
inne firmy nie reagują na powodzenie lub niepowodzenie danego przedsiębiorstwa, ignorują je lub nie dostrzegają
istniejący na rynku innowatorzy zachowują się jak monopoliści, „zbierają śmietankę” z rynku i dążą do uzyskania cen przynoszących nadzwyczajne zyski
struktura rynku lub przemysłu ulega szybkim zmianom.
Wyszukać i zająć wyspecjalizowaną niszę
Celem jest uzyskanie kontroli w małej dziedzinie i wypełnienie istniejącej na rynku luki. Substrategie:
Strategia rogatki - bezwzględne opanowanie małego rynku przez wprowadzenie produktu bardzo ważnego w procesie, ale nie używanego powszechnie
Strategia wyspecjalizowanej umiejętności - w porównaniu z rogatką, nisza ta jest stosunkowo duża. Zdobycie specjalistycznej niszy wymaga czegoś co jest prawdziwą innowacją i pojawia się na samym początku nowego przemysłu, rynku czy nowej tendencji
Strategia wyspecjalizowanego rynku - podobna do poprzedniej. Nisza jest budowana nie wokół produktu lecz wyspecjalizowanej znajomości danego rynku. Rynek jest zbyt mało atrakcyjny aby ktoś próbował z nią konkurować.
Zmienić ekonomiczne właściwości wyrobu, rynku lub przemysłu
Celem tej strategii jest przekształcenie dotychczasowego wyrobu lub usługi w coś nowego, zmiana ich użyteczności, wartości, cech ekonomicznych. Istotą tej strategii jest tworzenie dla klienta i można to osiągnąć przez zastosowanie jednej z 4 cząstkowych:
Strategia tworzenie użyteczności dla klienta - jest to dostarczenie klientowi takich produktów i usług, których on naprawdę oczekuje i są dla niego użyteczne
(…)
…) strategia cen - zależy od elastyczności cenowej popytu.
Faza 3:
a) strategia modyfikacji rynku
Zwiększenie liczby użytkowników produktu przez:
zachęcenie do zakupu tych, którzy dotąd nie byli nabywcami
wprowadzenie produktu na nowe segmenty rynku
przejęcie nabywców od konkurencji.
Wzrost wskaźnika zużycia produktu przez:
zachęcenie do częstszego niż dotąd użytkowania produktu
przedstawienie korzyści…
… był zawsze taki sam. Strategia ta może przybierać następujące warianty:
Bezpośredniego oddziaływania - rywalizacja w jak największej liczbie segmentów i z zastosowaniem jak największej liczby kombinacji marketingu-mix
Oddziaływania na dystans - przedsiębiorstwo różnicuje ofertę, ale tymi samymi kanałami podążą za liderem. Nie zagraża liderowi a przeciwdziała monopolizacji rynku
Oddziaływania selektywnego - przedsiębiorstwo…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)