To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zarządzanie procesami dr Krystyna Serafin
Wykład 6
ORGANIZACJA PROCESOWA
W projektowaniu od podstaw organizacji procesowej realizowane są następujące etapy działań:
Określanie celu działania organizacji.
Identyfikacja procesów w obszarze megaprocesu, wyróżnionej według kryterium klienta. Projektowanie przebiegu procesów (tworzenie map procesów). Opracowanie miar procesów i zasad wewnętrznych relacji.
Opracowanie informatycznego systemu wsparcia działania organizacji.
Określanie celu działania organizacji.
W ramach tego etapu należy zidentyfikować rodzaje działań produkcyjnych bądź usługowych, które to działania firma zamierza realizować. W ramach tego etapu określa się, te główne wiodące kompetencje przyszłej organizacji, określa się produkty i rynki (wyznacza się potencjalnych klientów), wyznacza się pełny zbiór domen działania, określa się także możliwości realizacyjne projektowanej organizacji. Identyfikacja procesów w obszarze megaprocesu, wyróżnionej według kryterium klienta. Etap ten można podzielić na dwa zasadnicze procesy:
Megaproces podstawowy- ukierunkowany jest na tworzenie wartości dla klienta zewnętrznego.
Megaproces- który jest realizowany dla zaspakajania potrzeb klientów wewnętrznych. Rezultatem prac projektowych prowadzonych w ramach II etapu, jest określenie obszarów realizacyjnych (określenie zespołów, które w przyszłości realizować będą owe procesy/działania) i ich organizacyjne przyporządkowanie. W ramach tego etapu określa się kształt struktury organizacyjnej, zakładając względną jej trwałość. Projektowanie przebiegu procesów (tworzenie map procesów). Ten etap to określanie operacji wchodzących w skład każdego ze zidentyfikowanych procesów. Dobrze zaprojektowany proces musi zawierać takie wartości jak:
czas trwania operacji
koszt realizacji poszczególnych operacji
cykl realizacji
jakość,
podmiot realizujący określone działania (zespół, stanowisko, grupa stanowisk)
niezbędne wyposażenie. opracowanie projektu przebiegu procesu, określając (szacując) pracochłonność tychże procesów i działań, i określając niezbędną liczbę niezbędnych stanowisk organizacyjnych. Rezultatem tych prac projektowych jest opracowanie map procesów.
Opracowanie miar procesów i zasad wewnętrznych relacji.
Miar procesów służą do oceny efektywności działania org. procesowej, weryfikacji przebiegu i do weryfikacji stosowanych metod w organizacji procesowej, no a w konsekwencji do weryfikacji oceny zachowań realizatorów procesów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)