MARKETING MIX
Twórcą koncepcji marketingu był N.Borden w 1964 r. stworzył 12-elementową mieszankę instrumentów marketingowych, czyli tzn. marketing mix.
-Została ona zmodyfikowana w 1969 r. przez J.E.Mc Carthy'ego, który ograniczył instrumenty do 4 i jest autorem najbardziej znanej obecnie formuły mieszanki marketingowej określanej symbolem 4P.
-Wg Amerykańskiego stowarzyszenia marketing jest to proces planowania i realizacji koncepcji ceny, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu doprowadzenia do wymiany dającej satysfakcji jednostce i realizującej cele organizacji.
-Wg M.Prymona marketing jest to ogół indywidualnych i organizacyjnych działań ułatwiających i przyśpieszających satysfakcjonującą wymianę produktów z dynamicznym otoczeniem.
-Wg Ph. Kotlera marketing jest to proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadanych wartości produktów.
-Wg T. Standta, D.Baversoxa i D.Taylora marketing jesto to osiąganie korzystnej pozycji na rynku poprzez spełnianie potrzeb i pragnień nabywców.
KONCEPCJA 4P
Mieszanka marketingowa w punktu widzenia oferenta określana symbolem 4P obejmuje narzędzia:
-product- produkt
-price- cena
-policy of distribution (place)- dystrybucja
-policy of promotion- promocja
KONCEPCJA 4C
Mieszanka marketingowa z punktu widzenia nabywcy określana symbolem 4C:
-cost (koszt) jako odpowiednik ceny
-convenience (korzyści) jako odp. Produktu
-comfort (komfort)- dystrybucja
-communication (komunikowanie się, odpowiednik promocji)
KONCEPCJA 7P
W przypadku usług mieszanka marketingowa z punktu widzenia oferenta obejmuje 3 dodatkowe narzędzia tworząc 7P
-people- personel
-process- proces
-physical evidences -materialne dowody świadczenia usług
ISTOTA WSPARCIA MARKETINGU
Marketing jest to zbiór działań zmierzających do możliwie najlepszego zaspokajania potrzeb nabywców, co wymaga identyfikowania ich oczekiwań, monitorowania wszelkich zachodzących w nich zmian oraz elastycznego i szybkiego reagowania na te zmiany. Marketing obejmuje ponadto kreowanie nowych potrzeb wśród nabywców.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)