Nieważność względna traktatu
Reguluje ją konwencja wiedeńska. Wynika z niej domniemanie ważności traktatu. Jeżeli ważność nie zostanie zakwestionowana z uwzględnieniem przyczyn zawartych w Konwencji wiedeńskiej, to traktat jest ważny. Istnieje 8 przyczyn nieważności traktatu (5 dotyczy nieważności względnej, 3 bezwzględnej)
Nieważność względna - oznacza unieważnienie zgody państwa na związanie się traktatem. Państwo musi powołać się na przyczyny, które tę nieważność powodują. Możliwa jest konwalidacja traktatu - przywrócenie ważności, a także możliwa jest podzielność postanowień traktatu - stosuje się ją wtedy, gdy postanowienia dotknięte wadą można oddzielić od pozostałych postanowień (np. błąd, podstęp). Postanowienia, które wyłączymy musiały być istotne z punktu widzenia wyrażenia zgody państwa na związanie się traktatem, powinny stanowić pewna spójna całość.
Przyczyny nieważności względnej:
dotyczące prawa wewnętrznego -
1. naruszenie normy pr.wewnętrznego dotyczącej kompetencji zawierania traktatów, jeśli naruszenie jest oczywiste, dotyczy normy o podstawowym znaczeniu dla porządku wewn. państwa. (np. brak zgody Senatu USA na ratyfikację traktatu)
2. wiąże się z przekroczeniem ograniczenia pełnomocnictwa do zwierania traktatów, jeśli fakt zaistnienia ograniczenia był notyfikowany wszystkim umawiającym się państwom.
odnoszące się do wad oświadczenia woli:
3. Błąd:
Co do faktu lub sytuacji, a nie błąd co do prawa. Musi być na tyle istotny, że gdyby państwo o nim wiedziało nie zwarłoby traktatu
Niezawiniony i nie wynikający z niedbalstwa - państwo działało w sposób zgodny z regułami, lecz nie udało mu się błędu uniknąć. Nieważność z tego powodu jest rzadka, bo traktaty zawierane są przez osoby kompetentne. (najczęściej błąd geograficzny)
4. Podstęp =oszustwo - oszukańcze postępowanie innego państwa, by wprowadzić w błąd kontrahenta (kwalifikowana postać błędu) Podstęp również ma charakter wyjątkowy. Niekiedy może polegać na podaniu nieprawidłowych danych, czy na zaciemnieniu sytuacji - ogólne wykrętne wyjaśnienia.
5. Przekupienie przedstawiciela państwa = korupcja - korzyść, jaką uzyskuje przedstawiciel państwa, który działa na rzecz osoby, która dopuściła się korupcji niezgodnie z interesem państwa, które reprezentuje.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)