Wykład - miejsce ceny w marketingu, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - miejsce ceny w marketingu, sem IV - strona 1 Wykład - miejsce ceny w marketingu, sem IV - strona 2 Wykład - miejsce ceny w marketingu, sem IV - strona 3

Fragment notatki:

CENA
MIEJSCE CENY W MARKETINGU MIX
Cena jest jednym z głównych elementów wpływających na decyzje zakupu przez nabywcę danego towaru lub usługi. Określa ona kwotę pieniędzy, za jaką sprzedający i kupujący są gotowi dokonać transakcji kupna-sprzedaży. Można powiedzieć, że stanowi dla niego ekonomiczne kryterium wyboru.
Cena jest przy tym jedynym spośród instrumentów marketingowych przynoszącym przedsiębiorstwu dochód. Stosowanie pozostałych instrumentów wiąże się bowiem tylko z ponoszeniem kosztów. Charakterystyczna dla ceny jest jej znaczna elastyczność w dostosowywaniu się do zmiennych warunków rynkowych, natomiast dokonanie zmian cech produktu lub warunków jego sprzedaży wymaga dużo dłuższego horyzontu czasu. Definicja: w ujęciu marketingu cena to wartość produktu będącego przedmiotem transakcji rynkowej zgodna z oczekiwaniami kupującego i sprzedającego, najczęściej wyrażona w formie monetarnej, chociaż może być również np. wymiana towaru za towar, czyli tzw. wymiana barterowa.
Funkcje cen:
Ceny spełniają trzy podstawowe funkcje:
informacyjną - informują nabywców o wartości danego produktu i pozwalają przy podejmowaniu decyzji zakupu na dokonanie porównania cen produktów substytucyjnych oraz wysokości dochodów dyspozycyjnych (tzw. fundusz swobodnej decyzji), które nabywca może przeznaczyć na zakup dóbr z cenami poszczególnych produktów;
alokacyjną - znajomość cen poszczególnych produktów pozwala na alokowanie swoich dochodów dyspozycyjnych pomiędzy różne alternatywne rodzaje zakupu;
dochodową - można ją rozpatrywać z dwóch różnych punktów widzenia; po pierwsze dla nabywcy oznacza ono, że w przypadku spadku ceny danego produktu (produktów) lub poziomu ceny przy utrzymaniu jego nominalnych dochodów na niezmienionym poziomie, realny dochód nabywcy wzrośnie, ponieważ może on obecnie nabyć większą ilość produktów (odwrotna sytuacja ma miejsce w razie wzrostu cen przy niezmienionym dochodzie nominalnym); dla przedsiębiorstwa z kolei, dochodowa funkcja cen oznacza, że ustalenie przez firmę ceny danego produktu na określonym poziomie pozwala jej pokryć ponoszone całkowite koszty jednostkowe oraz osiągnąć określony zysk.
Cenowa elastyczność popytu
Definicja popytu: w ujęciu marketingu popyt oznacza zapotrzebowanie zgłaszane przez nabywców na dany produkt w danym okresie, na okreslonym rynku geograficznym, które jest determinowane przez zastosowanie określonej strategii marketingowej oraz zmiany w mikro- i makrootoczeniu marketingowym przedsiębiorstwa.
Po raz pierwszy pojęcia elastyczności cenowej popytu użył Alfred Marshall w 1890 roku.
Cenowa elastyczność popytu prosta
Definicja: Współczynnik prostej cenowej elastyczności popytu (e

(…)

… należą:
paradoks Giffena odnosi się do dóbr pierwszej potrzeby i polega na tym, że szczególnie w przypadku nabywców o niskich dochodach wzrost cen np. chleba powoduje wzrost popytu na chleb. Paradoks ten został odkryty przez Giffena podczas badań przeprowadzanych w Irlandii;
paradoks Veblena (tzw. efekt snoba) odnosi się do dóbr luksusowych, polega na tym, że w przypadku nabywców o bardzo wysokich dochodach wzrost ceny np. luksusowego samochodu powoduje wzrost popytu na taki samochód, co jest spowodowane pragnieniem zaakcentowania swojego statusu społecznego i dążeniem zdobycia prestiżu, jaki związany jest z tym produktem;
efekt substytucyjny Marshalla odnosi się do relacji: zmiana ceny danego produktu/ zmiana popytu na produkt substytucyjny względem niego polega na tym, że wzrost ceny danego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz