Krytyka zwyczaju jako źródła prawa międzynarodowego Teoria dinozaurowa
Zwyczaj w związku ze zwiększeniem się liczby państw, ich różnorodnością i standardami cywilizacyjnymi oraz pojawieniem się problemów globalnych znajduje się w fazie schyłkowej.
Należy korzystać z traktatów i instytucji międzynarodowych, gdyż zwyczaj nie jest w stanie rozwiązać problemy globalne (terroryzm, epidemie). Merytoryczni zwyczaj nie nadąża nad dzisiejszymi czasami.
Teoria dynamiczna
Uznaje znaczenie zwyczaju w odniesieniu do praw człowieka,, kwestii użycia siły zbrojnej, ale w kwestii globalnej jest instrumentem zbyt powolnym.
Istotna dla zwyczaju powinna być praktyka organizacji międzynarodowych, a w mniejszym stopniu państw.
Teoria niebezpieczeństwa
Podważenie znaczenia prawa zwyczajowego w niektórych dziedzinach np. w prawach człowieka.
Krytyka elementu praktyki państw.
Uzależnienie zwyczaju od prawa krajowego (dezintegracja i niszczenie prawa zwyczajowego).
Teoria liberalna
W ramach społeczności międzynarodowej istnieją państwa liberalne i nieliberalne.
Praktyka i opinio iuris państw nieliberalnych nie powinna być brana pod uwagę.
Powinno się uznawać praktykę, opinio iuris i persistent objector tylko państw liberalnych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)