Wykład - Gry o sumie niezerowej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 546
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Gry o sumie niezerowej - strona 1 Wykład - Gry o sumie niezerowej - strona 2 Wykład - Gry o sumie niezerowej - strona 3

Fragment notatki:

Gry o sumie niezerowej (dylemat więźnia):
Cała gra opisana jest w podręczniku (ksero dołączone do notatek)!!!!!!!!!!!
W tego typu grze mamy do czynienia z sytuacją, gdzie może się zdarzyć znacznie więcej, niż tylko wygrana jednego i przegrana drugiego gracza.
Wnioski z gry - kooperacja jest wybierana tym częściej, im wyższe są nagrody za współpracę oraz im wyższa jest kara za brak współpracy.
Wnioski z gry - dążąc do współpracy przemyślny negocjator powinien zadbać o jak najlepszy kontakt między stronami.
Najważniejsze właściwości graczy, które wpływają na wzrost kooperacji:
a) Pozytywny ogólny stosunek do ludzi, życzliwe i przyjacielskie nastawienie;
b) Ufność, altruizm, postrzeganie ludzi jako podobnych do siebie i skłonnych do kooperacji - osoby rywalizacyjne widzą innych raczej jako osoby o nastawieniu rywalizacyjnym, a więc zasada projekcji obowiązuje - ludzi na ogół postrzegamy tak, jak samych siebie;
c) Silna potrzeba aprobaty ze strony innych;
d) Niski poziom dogmatyzmu;
e) Dość silna potrzeba uległości i niepewność własnej wartości;
f) Niskie tendencje makiawelistyczne;
g) Sympatia i znajomość partnera.
Generalnie czynniki osobowościowe nie odgrywają najważniejszej roli w powstawaniu decyzji kooperacyjnych. Ważniejszy jest układ konsekwencji, ilustrowany wartościami liczbowymi w macierzy danej gry. Pewne znaczenie ma też długość gier - pierwsza faza to najczęściej decyzje niekonsekwentne, kooperacyjno-rywalizacyjne. W drugiej fazie następuje obniżenie kooperacji, w trzeciej (końcowej) - siła kooperacji jest największa.
Ludzie wybierają strategie kooperacyjne zazwyczaj wtedy, gdy nie wiedzą, jak długo będą grać - znajdują się wtedy niejako cały czas w fazie trzeciej, tuż przed końcem.
Inny czynnik wpływający na decyzje gracza podczas gry - motywacja gracza i wyznaczony przez niego sposób percepcji matrycy wypłat. Tę samą matrycę można widzieć zupełnie inaczej.
Wartość spojrzenia na negocjacje jako na gry jest spora, uczy bowiem podstawowej mądrości - jest nią troska o analizę sytuacji z punktu widzenia drugiej strony oraz dążenie do kompletnego ustalenia listy możliwych posunięć i sprecyzowania konsekwencji, jakie te prawdopodobnie przyniosą.
Postawa kooperacyjna drugiej strony zależy od czynników:
a) Przewidywalne konsekwencje posunięć - najwyższy poziom kooperacji obserwuje się w sytuacjach, w których działania przynoszące największy zysk indywidualny zapewniają zarazem osiągnięcie maksymalnych zysków pozostałym graczom;
b) Liczba graczy - im więcej graczy, tym niższe tendencje kooperacyjne;

(…)

… „wet za wet”;
e) Wzajemne postawy - gracze nastawieni do siebie pozytywnie częściej współdziałają, niż gracze obojętni lub nastawieni negatywnie.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz