To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Geneza współpracy
Pierwsze symptomy współpracy TREVI (grupa powołana w 1976r)
Przeciwko terroryzmowi:
1972 Monachium
IRA oraz ETA
1973 morderstwo premiera Hiszpanii Carrero Blanco
RAF w Niemczech
Czerwone Brygady we Włoszech zamach na premiera Aldo Moro
Dalsze grupy współpracy:
Grupa imigracyjna - dot. azylu i wiz, na jej forum podpisano konwencję o przekraczaniu granic wewnętrznych
Grupa Rodos - koordynatorzy ds. przemieszczania się dokument z Palmy/Dalmy?
Grupa Celad - ds. Grupa Antymafijna 1985 Schengen
Fr, Niemcy, Benelux, Ochrona granic zewnętrznych
Nie są stronami Schengen UK, Irlandia, Rumunia, Bułgaria oraz Cypr (2010)
Członkowie Schengen spoza UE Szwajcaria, Norwegia, Islandia, szykuje sięLichtenstein
Traktat z Maastricht
Współpraca w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
Zadania:
Największe kompetencje Rada UE Rada ds. Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych
Instrumenty:
Wspólne stanowiska - niewiążące
Wspólne działania - samoistne, najmniejsza ingerencja
Pragmatyczne zmiany w praktyce
Modyfikacyjne zmiany w przepisach wykonawczych
Reformacyjne w prawie
Konwencje wiążące, swoboda przystąpienia
Jednolite ramy instytucjonalne
Inne instytucje
Parlament
Kwestie kontroli, zapytań, mało istotny
Komisja Europejska
Wyznaczanie nowych kierunków
K4
Komitet tylko w III filarze
COREPER
Przygotowuje spotkania Rady w I oraz III filarze, wobec K4 nie ma nadrzędności, jest równorzędny
Bliższa współpraca - wspólne przedsięwzięcie państw, nie może być sprzeczna z III filarem
Maastricht
Min 2 państwa
Tylko III filar
Warunek to jednomyślność co do wspólnych stanowisk
Nie może kolidować z celami traktatów
Traktat amsterdamski
Nazwa: współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych
uwspólnotowiono
Polityka azylowa
Imigracyjna
Celna
Przekraczanie granic
Sprawy cywilne
Instrumenty prawne
Zrezygnowano ze wspólnych działań
Decyzje ramowe charakter wiążący, ale państwa mają swobodę wyboru środków
Decyzje zwykłe jw., ale nie służą zbliżaniu prawa
(…)
…
Ściślejsza współpraca
III oraz I filar
Niesprzeczność z traktatami
Jedno państwo może współpracę zablokować
Min 8 państw
1999 Agenda z Tampere
Koncepcja PWBiS III filar i częściowo I
Zwalczanie przestępstw
Powiązanie III oraz II filara
Utworzenie Eurojustu i Cepolu
Traktat nicejski
Kompetencje Rady UE (instrumenty prawne bez zmian)
Nadzoruje wzmocnioną współpracę
Decyzje o współpracy trans granicznej…
… Jednostka Współpracy Sądowej
Koordynacja postępowań karnych
Spotkania ad hoc sędziów, prokuratury, policji
Europejska Sieć Sądowa
Tworzenie punktów kontaktowych
Gromadzi info dot. systemów prawnych, całej sieci sądownictwa W przypadku ENA ESS wskazuje sąd właściwy
Porady prawne w sprawie ppm (kolizyjne)
EJN
Cepol
Europejskie Kolegium Policyjne
Zajmuje się szkoleniami dla policjantów
Pilnowanie poziomu unijnego w policji
Szkolenia wyjazdowe (funkcjonariusze wysokiego szczebla) i internetowe
OLAF
Europejski Urząd ds. Zwalczania Oszustw (finansowych)
Instytucja wyspecjalizowana KE, ale jej nie podlega
Wzmocniona współpraca
Wszystkie 3 filary
Min 8 państw
Cele i ograniczenia niesprzeczne z traktatami, nie może naruszać innych reguł
Rezygnacja z prawa 1 państwa do zahamowania współpracyza wstępne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)