Dekolonizacja jako sposób powstania państwa w perspektywie prawa międzynarodowego
Z punktu widzenia prawa międzynarodowego terytoria zależne nie stanowią integralnej części państw, które w jakimś stopniu są odpowiedzialne za ich administrację (dotyczy to zarówno terytoriów kolonialnych, jak i terytoriów zależnych typu niekolonialnego) - a więc nie jest to przypadek secesji; w prawie międzynarodowym obowiązuje zakaz kolonializmu, państwa kolonialne mają też obowiązek umożliwić narodom terytoriów kolonialnych wybór odpowiedniej formy bytu politycznego; podstawową formą dekolonizacji jest niepodległość - osiągnięcie tego stanu przez terytorium kolonialne daje początek nowemu państwu jako podmiotowi prawa międzynarodowego; Rodezji Południowej - w 1965 roku rasistowski rząd białej mniejszości ogłosił deklarację niepodległości tego państwa, rezolucja Rady Bezpieczeństwa z 1966 roku stwierdziła jednak, że deklaracja ta jest pozbawiona jakiejkolwiek mocy prawnej; według Karty NZ dekolonizacja może przybrać postać państwa o różnym ustroju wewnętrznym, powinien jednak to być ustrój odpowiadający woli większości ludności danego terytorium; reżim zaprowadzony w Rodezji Południowej nie spełniał tego zasadniczego warunku, toteż terytorium to nie było państwem, mimo że panująca tam władza była wtedy efektywna i niezależna;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)