Wykład - definicja rynku, sem IV

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 637
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - definicja rynku, sem IV - strona 1 Wykład - definicja rynku, sem IV - strona 2 Wykład - definicja rynku, sem IV - strona 3

Fragment notatki:

RYNEK
Miejsce spotkań w celu dokonania transakcji zakupu i sprzedaży towarów i usług.
Stosunki wymienne znajdujące wyraz w transakcjach kupna- sprzedaży między dostawcami i odbiorcami, których decyzje kształtują podaż i popyt oraz wpływają na poziom cen. Proces za pomocą którego kupujący i sprzedający określają co chcą kupić lub sprzedać i na jakich warunkach.
Zbiór sprzedawców i nabywców powiązanych relacjami podaży i popytu na określone dobra.
Czarna skrzynka, której wejściami są: popyt, podaż, ceny ; wyjściami zaś: porozumienia między sprzedawcami i nabywcami i realizacja tych porozumień.
Mechanizm transakcji kupna- sprzedaży lub miejsca i sytuacje, w których kupujący i sprzedający dokonują tych transakcji.
Rynek może być określany jako ogół stosunków zachodzących między podmiotami uczestniczącymi w procesach wymiany.
Rodzaje rynków ze względu na wybrane kryteria klasyfikacyjne:
- ze względu na rodzaj transakcji handlowych:
Dóbr i usług konsumpcyjnych:
· odbiorcami są nabywcy indywidualni kupujący na własne potrzeby a nie w celach komercyjnych
· czynników produkcji (ziemia, praca, kapitał)- odbiorcami są nabywcy instytucjonalni, kupujący produkty w celu ich odsprzedania lub wykorzystania w procesie wytwórczym.
-ze względu na zasięg geograficzny:
· Lokalny
· Regionalny
· Krajowy
· Międzynarodowy
· Światowy
-ze względu na podmiot dominujący w wymianie handlowej:
· Rynek sprzedawcy, czyli dostawcy (popyt na produkty przewyższa ich podaż)
· Rynek nabywcy, czyli odbiorcy( popyt jest mniejszy od podaży)
Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa to zbiór podmiotów niebędących własnością danego przedsiębiorstwa oraz tworzonych przez nie uwarunkowań, pośrednio lub bezpośrednio wpływających na przebieg procesów wymiennych w jakie jest zaopatrzone to przedsiębiorstwo, odgrywając rolę dostawcy i/lub odbiorcy rynkowego.
Cechy charakterystyczne dla otoczenia rynkowego współczesnych przedsiębiorstw:
· Rosnąca złożoność
· Rosnąca zmienność
· Globalizacja
· Niski stopień przewidywalności
· Wzrost ryzyka funkcjonowania
Otoczenie bliższe- mikrootoczenie
Otoczenie dalsze- makrootoczenie
Warstwy otoczenia przedsiębiorstwa (rys.)
Otoczenie bliższe:
Głównymi podmiotami tego otoczenia są przedsiębiorstwa i nabywcy finalni( w przypadku rynku dóbr konstytucyjnych)
Obie grupy charakteryzują się dużą różnorodnością co wynika z ich cech np. wieku, dochodów


(…)

…, ukształtowanie terenu, zasoby wodne
Czynniki demograficzne: obejmują: strukturę płci, przyrost naturalny, liczbę osób w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym
Przegląd otoczenia marketingowego w Polsce:
· Społeczne: o rosnące zapotrzebowanie na wysoką jakość produktów i obsługi konsumenta;
o zmniejszające się tempo przyrostu i rosnący % emerytów i rencistów
o wzrost wartości pracy i jakości życia i konsumpcji…
… konkurencja z państw UE i Dalekiego Wschodu
· Regulacyjne:
o Zwiększenie ochrony konsumenta
o Wzrost nacisku na etykę i społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw
o Zwiększający się nacisk na ochronę środowiska naturalnego

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz