OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA PRZEDSIĘ Konieczność badania otoczenia przedsiębiorstwa: ze względu na zmienność otoczenia, ze względu na nowe możliwości, ze względu na nowe zagrożenia, ze względu na nowe wyzwania, ze względu na nowe potrzeby. Otoczenie przedsiębiorstwa: zbiór zewnętrznych „aktorów” (podmiotów) i sił, które oddziaływują na możliwości firmy co do jej rozwoju oraz na utrzymywanie udanych transakcji z nabywcami. Otoczenie przedsiębiorstwa: makrootoczenie (dalsze, przedmiotowe), na które pojedyncze przedsiębiorstwo nie ma wpływu i musi się do niego dostosowywać; obejmuje duże siły społeczne oddziałujące na wszystkie podmioty z mikrootoczenia, mikrootoczenie (bliższe, podmiotowe), w którym działa i na które może wpływać; obejmuje podmioty z bezpośredniego otoczenia firmy wpływające na jej możliwości obsługi rynków. Elementy otoczenia bliższego: dostawcy – przedsiębiorstwa bądź osoby fizyczne dostarczające zasobów potrzebnych firmie do realizacji prowadzonej działalności, nabywcy – ostateczni odbiorcy oferty marketingowej przedsiębiorstwa, pośrednicy – firmy wspierające działalność przedsiębiorstwa, głównie w promocji, dystrybucji i sprzedaży produktów finalnym odbiorcom, Elementy otoczenia bliższego: konkurenci – wszystkie firmy wytwa- rzające te same produkty albo substy- tuty lub działające w tym samym segmencie rynku, niemarketingowa struktura przedsiębiorstwa. Warunki istnienia konkurencji: ─ działanie na danym rynku lub jego segmencie przynajmniej dwóch sprzedawców, ─ konflikt interesów pomiędzy sprzedawcami; cele, jakie mogą osiągnąć poszczególni sprzedawcy zazębiają się, ─ sprzedawcy mogą konkurować ze sobą przy wykorzystaniu poszczególnych instrumentów konkurencji, ─ sprzedawcy są „zmuszani” do konkurowania ze względu na sprzeczność interesów oraz możliwość realizacji zamierzonego celu w postaci pozyskania jak największej grupy nabywców. W Polsce walka konkurencyjna przybiera następujące formy: 1. walka cenowa (która prowadzi do oszczędności w kosztach), 2. walka w sferze dystrybucji : a) budowanie sieci dystrybucji o niekon- wencjonalnych kanałach, b) obsługa klientów (we właściwym miejscu, czasie, po odpowiedniej cenie, ale również przez kompetentnych i odpowiednich sprze- dawców), W Polsce walka konkurencyjna przybiera następujące formy: 3. walka w zakresie promowania produktów (szczególnie reklamowanie), 4. walka o jak najlepszy produkt (konkurowanie szczególnie jego strukturą). Otoczenie konkurencyjne wg M.E. Portera siła przetargowa nabywców Rywalizacja
(…)
… ludności,
wiek,
poziom wykształcenia,
poziom zamożności,
migracja ludności,
cechy charakterystyczne dla danego regionu.
Czynniki ekonomiczne:
czyli analiza siły nabywczej uzależnionej od:
poziomu realnego dochodu i sposobu jego
podziału,
struktury i poziomu cen za produkty
materialne i usługi,
skłonności do oszczędzania,
stanu zadłużenia,
dostępności kredytów i ich oprocentowania,
tempa inflacji,
polityki celnej, podatkowej.
Czynniki naturalne:
klimat i ukształtowanie powierzchni,
skutki efektu cieplarnianego i dziury ozonowej,
zasoby surowcowe: nieograniczone (powietrze,
woda), ograniczone odnawialne (lasy, żywność),
ograniczone nieodnawialne (złoża surowców),
rosnący koszt energii,
wzrastający poziom zanieczyszczeń,
nastawienie rządu na rzecz ochrony środowiska,
rola ruchów ekologicznych.
Czynniki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)