To tylko jedna z 12 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Charakterystyka strategii marketingowych:
Standardowym sposobem (strategią) osiągania przewagi konkurencyjnej na rynkach ofert podobnych są działania mające na celu obniżenie kosztów jednostkowych (przy utrzymaniu standardu jakości konkurentów) oraz utrzymanie cen poniżej cen konkurentów.
Dla wielu ludzi pojęcie „konkurencja” oznacza konkurencję cenową i rzeczywiście wiele przedsiębiorstw konkuruje głównie cenami. Użycie ceny jako głównego instrumentu walki konkurencyjnej wiąże się z niebezpieczeństwem polegającym na tym, że na obniżkę cen przedsiębiorstwa konkurenci mogą również odpowiedzieć obniżką cen, co powoduje utratę przewagi konkurencyjnej.
Wyróżnić można także konkurencję pozacenową, która zmniejsza znaczenie ceny jako instrumentu walki rynkowej i polega na znalezieniu takiej cechy (lub wielu cech) wyróżniającej daną ofertę, która jest na tyle ważna dla określonej grupy nabywców, że uznają oni tę ofertę za lepszą od ofert konkurentów i będą ją wybierać nawet przy wyższej cenie.
Jednym z możliwości sposobów konkurencji pozacenowej jest konkurowanie cechami produktu. Polega to na wprowadzeniu na rynek całkowicie nowego produktu lub modyfikacji już istniejącego (np. konkurencja na rynku piw niskokalorycznych - najpierw Miller wyprodukował w 1974 roku takie piwo i dopiero w 1977 roku weszło piwo Natura Light).
Innym przykładem na wygranie walki na konkretnym rynku jest system składania zamówień. Postąpiła tak firma Baxter (dostawca sprzętu medycznego) poprzez zainstalowanie w szpitalach końcówek swoich komputerów, przez co szpitale nie musiały magazynować niepotrzebnego towaru oraz zmniejszyła się uciążliwość pracy biurowej.
Inną podstawą przewagi konkurencyjnej może być reklama - np. na polskim rynku to Cola Cao (kakao uważane przez Polaków za coś więcej, niż zwykłe kakao).
Strategiczne planowanie marketingowe to zbiór decyzji (planów i ich realizacji) dotyczących sposobów osiągania i/lub utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej (strategia niskich cen i strategia pozacenowego wyróżnienia oferty to dwie podstawowe strategie osiągania przewagi konkurencyjnej).
Skuteczność przedsiębiorstwa polega na właściwym użyciu posiadanych (lub możliwych do nabycia) zasobów na właściwym rynku, tzn. na takim, gdzie istnieje rozpoznana potrzeba, która może być zaspokojona przez ofertę możliwą do uzyskania z posiadanych zasobów (nie istnieją na nim oferty lepsze od planowanej). Taka oferta będzie w stanie wytrzymać konkurencję.
Właściwe użycie zasobów wiąże się z następującymi problemami:
czy wydatki (np. produkcyjne, marketingowe) ponoszone w związku z istniejącymi ofertami na obecnych rynkach mają być utrzymane, zwiększone czy zmniejszone?
(…)
… życia (np. maszyny do pisania IBM).
Wycofanie się z części rynków - jest to przeciwieństwo strategii rozwoju rynku. Przedsiębiorstwo oferuje dotychczasowe produkty, ale wycofuje się z niektórych, dotąd obsługiwanych rynków (zwykle pozostaje na rynkach, na których ma najsilniejszą pozycję i najlepsze perspektywy przyszłego rozwoju).
Redukcja liczby produktów - jest to przeciwieństwo strategii rozwoju…
…, a menedżerowie upierają się, że istnieje).
Podjęcie walki konkurencyjnej przy braku odpowiednich zasobów i kompetencji do wykorzystania szansy rynkowej.
Możliwe kierunki działań strategicznych:
Strategia penetracji rynku - przedsiębiorstwo prowadzące taką strategię skupia użycie swoich zasobów na dotychczas oferowanych przez siebie produktach i na dotychczasowych rynkach, intensyfikując przy tym działania…
… danego rodzaju?)
Strategia rozwoju rynku - polega na wejściu z dotychczas produkowanymi produktami na nowe rynki w formie ekspansji geograficznej lub wejścia na nowe, dotychczas nie obsługiwane segmenty rynku. Strategia ta może się wiązać z koniecznością zmian w produkcie, sposobie dystrybucji, reklamie. Strategia ta jest bardziej ryzykowna niż penetracja rynku ze względu na to, że wymagania i zwyczaje…
…, którego przedsiębiorstwo dotąd nie produkowało, ale niekoniecznie nowy produkt dla rynku (inne przedsiębiorstwa mogą już go oferować na rynku), chociaż nowy produkt dla przedsiębiorstwa może być również innowacją rynkową. Brak doświadczenia przedsiębiorstwa w odniesieniu do produktu, z którym nie miał jeszcze do czynienia, jest czynnikiem powodującym wzrost ryzyka tej strategii w porównaniu ze strategią penetracji rynku…
… zróżnicowany i nie zróżnicowany);
konkurencja monopolistyczna - na rynku występuje wielu dostawców produktu, ale z wyraźnie wyróżnionymi przez nabywców ofertami;
doskonała konkurencja - na rynku występuje wielu dostawców i żaden z nich nie ma wyróżnionej oferty, dającej mu przewagę konkurencyjną nad pozostałymi dostawcami.
Konkurencja w sektorze - jest wynikiem zachowań zarówno bezpośrednio konkurujących firm…
….
Krótkowzroczność marketingowa - jest to wada obciążająca definiowanie biznesu w kategoriach produktu (np. działamy w biznesie kalkulatorów, działamy w biznesie tekstylnym).
Określenie biznesu w kategoriach produktu ogranicza zakres branych pod uwagę szans rynkowych i usztywnia procesy decyzyjne. Krótkowzroczne zdefiniowanie biznesu przez menedżerów może się przyczynić do stagnacji przedsiębiorstwa w sytuacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)