To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 5
CECHY RYNKU PRODUKTÓW KONSUMPCYJNYCH
popyt na rynku produktów konsumpcyjnych jest pierwotny w stosunku do popytu na rynku produktów przemysłowych
wartość obrotów na rynku produktów konsumpcyjnych jest mniejszy od wartości obrotów na rynku dóbr przemysłowych
liczba nabywców jest ograniczona
elastyczność cenowa popytu jest spora- zależy od produktu, a także od segmentu nabywców
firmy są rozproszone i jest ich wiele
zakupy są bezpośrednie
negocjacje prowadzone na rynku dóbr konsumpcyjnych są profesjonalne przeważnie tylko ze strony sprzedawców
konsument korzysta z usług w miarę swych potrzeb i możliwości płacowych.
USŁUGI
Usługa - jest dowolnym działaniem jakie jedna strona może zaoferować innej, jest ono nienamacalne i nie prowadzi do jakiejkolwiek własności. Jej produkcja może być związana lub nie z produktem fizycznym.
Usługi mogą stanowić mniejszą lub większą część całej oferty przedsiębiorstwa (od „czystego produktu” do „czystej usługi”)
czysty produkt - gdy produktowi materialnemu nie towarzyszy żadna usługa np. mydło
produkt z usługami towarzyszącymi - produkt materialny + usługi towarzyszące (świadczone w trosce o klienta, np. sprzedaż samochodów)
hybryda - w równej części produkt materialny i usługa np. restauracje
czysta usługa - składa się przede wszystkim z usługi np. odpłatne pilnowanie dziecka Cechy usług (!)
- nienamacalność - zadaniem usługodawcy jest „urealnienie rzeczy nienamacalnych” przez :
miejsce
ludzi
wyposażenie
materiały informacyjne
symbole
ceny
- nierozłączność - konsumpcja i wytwarzanie usługi są jednoczesne np. rozrywka,
prawnik, psychoterapeuta
- różnorodność- różnią się w zależności od tego kto , gdzie i kiedy je wykonuje np. usługa medyczna - bark możliwości przechowywania - usługa ma wartość tylko w momencie gdy jest konsumowana
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ USŁUGI Przyczyny niewłaściwej jakości usługi:
luka między oczekiwaniami klienta a percepcją kierownictwa
luka między percepcja kierownictwa a określeniem jakości usługi
luka pomiędzy określeniem jakości usługi a poziomem dostarczanych usług
luka pomiędzy poziomem dostarczanych usług
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)