Definicja marki - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Definicja marki - wykład - strona 1 Definicja marki - wykład - strona 2

Fragment notatki:

MARKA
MARKA – nazwa, termin, znak, symbol, wzór lub ich kombinacja, która identyfikuje produkty,
usługi lub sprzedawcę oraz wyróżnia je od konkurencji.
CZYM JEST MARKA:
* Marka handlowa (brand) - nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja
* Brand name - nazwa identyfikująca daną firmę lub organizację
* Trade mark - znak handlowy (ochronny) umieszczony na towarze
STRATEGIA MARKI – wykorzystanie znaczenia marki produktu w budowie korzystnej dla
przedsiębiorstwa pozycji rynkowej, ograniczaniu ryzyka działalności i tworzeniu jego
pozytywnego wizerunku w otoczeniu
FUNKCJE MARKI
* identyfikacja
* ochrona prawna
* gwarancja jakości
* podstawa działań marketingowych
– rozpoznanie produktów danej firmy
– kojarzenie korzyści z produktem danej firmy
– ułatwienie dokonywanie zakupów (wybór danego towaru)
– budowanie prestiżu, wartości
– tworzenie lojalności wobec danej marki
REGUŁY ZWIĄZANE Z MARKĄ
* sugerowanie jakości towaru i korzyści związanych z zakupem
* łatwa do odczytania, zapamiętania i wymówienia
* odróżnia się od innych znaków handlowych
* nie wywołuje żadnych negatywnych skojarzeń
* trudna do skopiowania
* marka powinna być chroniona 
STRATEGIA MARKI PRODUKTU
STRATEGIE MAREK:
– Indywidualnych
– Rodzinnych
– Kombinowanych
– Anonimowych
ROZWÓJ MAREK
OCHRONA MARKI - Marka prawnie chroniona
zabezpiecza firmę przed skopiowaniem
unikatowych cech produktu przez konkurencję
oraz pozwala na kontrolę rynku
POMIAR WARTOŚCI MARKI
* wartość (kapitał) marki jest tym wyższy im wyższa jest lojalność, świadomość marki, jej
postrzegana jakość, silne skojarzenia jej dotyczące i inne wartości (patenty, znaki handlowe i
powiązania w systemie dystrybucji)
* marka staje się aktywem do tego stopnia, że może być kupiona i sprzedana za pieniądze (→
licencjonowanie marki – „wynajęcie” nazwy)
* pomiar wartości marki jest arbitralny i jest możliwych wiele jego sposobów (→ rankingi
marek)
MARKI WŁASNE (PRIVATE LABEL)
* produkty, które wytwarzane są przez jedno przedsiębiorstwo, a sprzedawane pod marką
innego
* marki sieci handlowych
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz