Wykład - analiza portfelowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - analiza portfelowa - strona 1 Wykład - analiza portfelowa - strona 2 Wykład - analiza portfelowa - strona 3

Fragment notatki:

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
Dr hab. Wojciech Dyduch Wykład 8
ANALIZA PORTFELOWA
Procedura postępowania w analizie portfelowej
Analiza otoczenia Analiza organizacji
Ogólna analiza sytuacji i
konstruowanie portfela istniejącego
Portfel istniejący Analiza pozycyjna
Ex post
Strategie normatywne wynikające
z portfela istniejącego
Kierunki zmian strategicznych
i możliwości ich realizacji
Portfel pożądany Analiza pozycyjna
Ex ante
Planowanie techniczno-operacyjne
Analiza otoczenia - ma pokazać jakie są obszary szans i obszary zagrożeń
Obejmuje czynniki:
1/ jaka jest dynamika branży (rynku): jakie jest tempo wzrostu. Jeśli jest dodatnie to rynek jest średnio dynamiczny, jeśli ujemne tempo wzrostu to jest to sygnał, że rynek się kurczy
2/rozmiary tego rynku - musimy obliczyć próg rentowności w ujęciu ilościowym (od jakiego momentu firma zacznie zarabiać)
3/struktura konkurencji (rynek rozporszony, czy skoncentrowany)
4/badamy średnią rentowność poszczególnych uczestników rynku (ile jedna zainwestowana złotówka przyniesie nam zysku)
5/stosowana technologia (nowoczesna, dostępna)
6/wymagane kapitały początkowe
Analiza wnętrza organizacji ma za zadanie określić jakie są nasze silne i słabe strony na tle konkurencji:
1/jaka jest jakość produktów na tle konkurencji
2/jaka jest konkurencyjność kosztowa
3/jaka jest konkurencyjność cenowa
4/porównanie udziałów w rynku na tle konkurencji
5/stosowane technologie
6/stosowane strategie
7/stosowane systemy np. jakości, motywacyjne
8/kwalifikacje kadry kierowniczej
Ogólna analiza sytuacyjne i kontrolowanie portfela inwestycyjnego BCG - określamy dynamikę wzrostu i relatywny udział w rynku na tle konkurencji
Model normatywny portfela istniejącego - macierz BCG

(…)


niski 0
relatywny udział w rynku
Mamy 2 rodzaje portfeli:
-diagnozowany (istniejący)
-docelowy (pożądany)
Co jest istotne w analizie portfelowej
-segmentacja strategiczna (biznesowa) - wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa strategicznych jednostek gospodarczych (SJG). SJG musi posiadać siły i środki do walki konkurencyjnej, czyli musi być autonomiczna, czyli segmentacja biznesowa to wyodrębnienie…
… i relatywny udział w rynku na tle konkurencji
Model normatywny portfela istniejącego - macierz BCG
dynamika rynku
wysoka
10%
Gwiazda
A'
D
C
D' B'
C'
Znaki zapytania
A
B
niska
5%
0%
Dojna krowa
E
E' F
F'
Pies (kula u nogi)
G
10 wysoki 1
niski 0
relatywny udział w rynku
Produkty w znaku zapytania - powinny być dofinansowane przez dojne krowy.
Gwiazdy - trzeba dofinansowywać, dobra strategia marketingowa i marketing mix.
Dojne krowy - dbać o wysoki udział w rynku, nadwyżkę finansować w znaki zapytania i gwiazdy
Kule u nogi - eliminować
Poszczególne elementy portfela:
-SJG
-portfel technologiczny
-konkretny produkt
-konkretne papiery wartościowy
Cele szczegółowe - żeby produkt A przekształcił się w A', czyli gwiazdę (jaki udział w rynku nas satysfakcjonuje w porównaniu z konkurencją(, czy manipulować ceną…
…, z którymi mogłaby podjąć walkę konkurencyjną
3/powinna być autonomiczna, np. mieć własną misję, podejmować samodzielne decyzje o ofercie, zaopatrzeniu i wykonywaniu (lub nie) wspólnych zasobów firmy, zasoby firmy powinny pozwalać na prowadzenie walki konkurencyjnej
4/musi stanowić centrum zysku dające się zmierzyć wynikami ekonomicznymi
Inne dodatkowe kryteria to:
5/określony zbiór klientów, jeśli 2…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz