Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1120
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego, sem IV - strona 1 Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego, sem IV - strona 2

Fragment notatki:

Analiza otoczenia konkurencyjnego
Jest to analiza sektora, w którym dział przedsiębiorstwo.
Sektor jest to część przemysłu grupująca przedsiębiorstwa wytwarzające wyroby lub usługi o podobnym przeznaczeniu, korzystające z tych samych źródeł zaopatrzenie i zaspokajające potrzeby tych samych nabywców na tym samym obszarze
Metody badania:
Metoda „pięciu sił Portera”
mapy grup strategicznych
Punktowa ocena atrakcyjności sektora
Metoda 5 sił Portera: Zakłada iż istnieje kilka najważniejszych sił wyznaczających natężenia konkurencji, jego rentowność finansowa. Obejmuje:
siłę przetargową dostawców
siłę przetargową nabywców
siłę konkurencji miedzy przedsiębiorstwami wewnątrz sektora
Groźba pojawienia się nowych produktów
bariery wejścia do branży
Ad1. Problem- jakie czynniki determinują potęgę dostawców
Czy dostawcy są w sytuacji uprzywilejowanej, czy maja pozycje monopolistyczna, czy my musimy się do nich dostosować czy oni do nas. Siła dostawców zależy od miejsca, jakie my zajmujemy w łańcuchu wytwórczości- czy jesteśmy bliżej surowców czy produkcji bardziej przetworzonej
Ad2. Zależy od naszej pozycji negocjacyjnej w stosunku do nabywców . Czy są oni skoncentrowani czy tez rozproszeni. Czy nabywcy mogą korzystać z określonych substytutów czy też nie - jak mogą to siła negocjacji się zwiększa. Jak są rozproszeni - nasza siła się zwiększa.
Drugi element: ich wrażliwość cenowa. Czy oni reagują na cenę czy zwracają uwagę na jakość. Czy mogą przerzucić koszty na swoich odbiorców.
Ad3.
Determinanty walki konkurencyjnej w ramach branży
- dynamika wzrostu branży ( niska stopa wzrostu sektora to konkurencja większa wewnątrz sektora)
- możliwość różnicowania
-pozycja kosztowa ( zwłaszcza poziomu kosztów stałych)
-groźba pojawienia się substytutów ( to zmniejsza rynek zbytu dla tradycyjnych produktów, co pogarsza pozycje konkurencyjna. NOWE PRODUKTY - NALEŻY UWZGLĘDNIĆ KOSZTY PRZESTAWIENIA).
Ad.5 Bariery wejścia ( możliwość włączenia się do nowej branży nowych przedsiębiorstw). Mogą mieć charakter instytucjonalny- zależny od polityki państwa, czy państwo ogranicza możliwość wejścia do branży czy prowadzi politykę deregulacyjną - ogranicza bariery. Charakter technologiczny- wiążący się z poziomem kosztów badań, poziomem nakładów związanych z wejściem do branży. Im wyższe koszty badań tym groźba wejścia jest mniejsza. Zależą tez od efektywnej skali produkcji, wyższa skala mniejsze bariery. Rentowność danej branży- wysoka zachęca przedsiębiorstwa z zewnątrz do wejścia na dany rynek.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz