Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego - strona 1 Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego - strona 2 Wykład - analiza otoczenia konkurencyjnego - strona 3

Fragment notatki:

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
Dr hab. Wojciech Dyduch Wykład 7
ANALIZA OTOCZENIA KONKURENCYJNEGO
Analiza otoczenia bliższego (konkurencyjnego) dostawcy, klienci, konkurencja
Koncepcja 5 sił Portera - determinują konkurencję w sektorze
Siły determinacji:
1/ Potencjalni konkurenci wchodzący do sektora - bariery wejścia
2/ Siła przetargowa nabywców
3/ Substytuty - odbierają część rynku sektora
4/ Siła przetargowa dostawców
5/ Rywalizacja między firmami w danym sektorze
Pozycja przetargowa przedsiębiorstwa danego sektora zależy od realizacji podaży danego wyrobu i popytu na ten wyrób
-rynek klienta - podaż przewyższa popyt
-rynek dostawcy - popyt przewyższa podaż
Czynniki wyznaczające lub osłabiające siłę przetargową przedsiębiorstw danego sektora:
1/ stopień koncentracji sektora dostawcy w stosunku do sektora odbiorcy
2/ uzależnienie jakości produktu finalnego od jakości produktu kupowanego u dostawcy
3/ pozycja monopolistyczna dostawcy lub odbiorcy
4/ duży udział dostawcy w tworzeniu kosztów odbiorcy
5/ wysoki koszt zmiany dostawcy lub klienta
6/ możliwości integracji pionowej (wykup dostawcy, poddostawcy, sieci dystrybucji)
Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów zależy od:
1/ zagregowanej atrakcyjności sektora (średnia rentowność dynamika rozwoju sektora, branży wejścia do sektora), np.: stocznia, branża garbarska - nieatrakcyjna, Telekomunikacja, sektor bankowy - atrakcyjna.
2/ wysokość barier wejścia do sektora
3/ możliwość represji ze strony producentów sektora
Do najważniejszych barier wejścia do sektora należą:
1/ ekonomika skali
2/ wysoki poziom technologiczny (stopień opanowania)
3/ brak dostępu do kanałów dystrybucji
4/ formalne bariery wejścia na rynek (licencje, pozwolenia)
5/ wymagany kapitał początkowy
6/ bariery celne (regulacje prawne, cła zaporowe)
Z badań przeprowadzonych w latach 80-tych przez M. Portera wynika, iż istnieją potencjalnie 3 skuteczne strategie, za pomocą, których można uzyskać wyniki lepsze od innych firm w danym sektorze. Są to:
1/ strategia lidera kosztowego firmy, która jest w stanie uzyskać najniższe koszty jednostkowe
2/ strategia dyferencjacji - wyróżnienia się na rynku
3/ strategia konkurencji - jesteśmy w stanie lepiej niż konkurencja obsłużyć klienta (koncentracja na kliencie, produkcie, rynku geograficznym).


(…)

….)
2/ efektu specjalizacji - produkcja na większą skalę prowadzi do zwiększenia wydajności pracy, a zatem koszty siły roboczej na jednostkę produkcji ulegają zmniejszeniu
3/ efektu innowacji oraz substytucji kapitału i pracy - gromadzenie doświadczeń pozwala na wprowadzenie modyfikacji wyrobu, jego technologii i organizacji pracy.
Graficznym wyrazem efektu doświadczeń jest krzywa doświadczeń…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz