ANALIZA OTOCZENIA KONKURENCYJNEGO KONKURENCJA zespół działań za pomocą których uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów i osiągania zysków, przedstawiają nabywcom korzystniejsze od innych firm oferty zakupu bardziej atrakcyjnych towarów i usług, sprzedawanych po dogodniejszych cenach i przy silniej oddziałującej promocji. T. Sztucki WARUNKI ISTNIENIA KONKURENCJI: ─ działanie na danym rynku lub jego segmencie przynaj- mniej dwóch sprzedawców, ─ konflikt interesów pomiędzy sprzedawcami; cele, jakie mogą osiągnąć poszczególni sprzedawcy zazębiają się, ─ sprzedawcy mogą konkurować ze sobą przy wykorzy- staniu poszczególnych instrumentów konkurencji, ─ sprzedawcy są „zmuszani” do konkurowania ze względu na sprzeczność interesów oraz możliwość realizacji zamierzonego celu w postaci pozyskania jak największej grupy nabywców. FUNKCJE KONKURENCJI: sterownicza, dostosowawcza, alokacyjna, regulacyjna, innowacyjna. W Polsce walka konkurencyjna przybiera następujące formy: 1. walka cenowa (która prowadzi do oszczędności w kosztach), 2. walka w sferze dystrybucji : a) budowanie sieci dystrybucji o niekonwencjonalnych kanałach, b) obsługa klientów (we właściwym miejscu, czasie, po odpowiedniej cenie, ale również przez kompetentnych i odpowiednich sprzedawców), 3. walka w zakresie promowania produktów (szczególnie reklamowanie), 4. walka o jak najlepszy produkt (konkurowanie szczególnie jego strukturą). Otoczenie konkurencyjne według M.E. Portera siła przetargowa nabywców Rywalizacja wewnątrz sektora siła przetargowa dostawców groźba pojawienia się substytutów groźba pojawienia się nowych konkurentów Wskaźniki służące do oceny siły przetargowej dostawców i nabywców: stopień koncentracji sektora dostawcy w stosunku do sektora odbiorcy, stopień uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości surowców lub komponentów niezbędnych do ich wytworzenia nabywanych od dostawców, pozycja monopolistyczna lub quasi monopolistyczna dostawców lub odbiorców, mierzona stopniem zróżnicowania produktów, duży udział dostawcy w tworzeniu kosztów odbiorcy, koncentracja wymiany, która przejawia się w przypadku, gdy firma ma do czynienia z jednym dostawcą lub jednym odbiorcą, wysoki koszt zmiany dostawcy lub odbiorcy, możliwość integracji poziomej. BARIERY WEJŚCIA DO SEKTORA : ekonomia skali, wysoki poziom technologiczny i jakościowy produk- tów; zablokowanie wejścia poprzez patenty, licencje, atesty, doświadczenie, brak dostępu do kanałów dystrybucji dla nieznanych i niesprawdzonych producentów, dyferencjacja produktu, nadająca mu szczególność, specyfikę i unikalną markę,
(…)
…,
─ swobodne wejście na rynek i wyjście z niego,
─ ceny dla pojedynczej firmy są z góry określone,
i jest to cena maksymalna, jaką zaakceptują
konsumenci,
─ monopolizacja
wynika
ze
zróżnicowania
produktów:
zróżnicowanie
pozorne
lub
rzeczywiste,
─ przeważają formy konkurencji pozacenowej,
─ ograniczone możliwości osiągania korzyści skali
─ względnie elastyczna krzywa popytu.
OLIGOPOL
wejście na rynek…
…
średnich
Jeden
duży
polipol
oligopson
monopson
oligopol
oligopol
monopson
bilateralny ograniczony
monopol
monopol
monopol
ograniczony bilateralny
MODELE STRUKTUR RYNKU
Konkurencja doskonała.
Czysty monopol.
Konkurencja monopolistyczna.
Oligopol.
KONKURENCJA DOSKONAŁA
(POLIPOL)
─
─
─
─
─
─
Liczba konkurujących ze sobą firm i nabywców jest
bardzo duża. Sprzedający i kupujący są cenobiorcami,
muszą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)