To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wyjaśnij podstawowe założenia konkurencji monopolistycznej.
Założenia podstawowe: (1) Firma dąży do maksymalizacji zysku; (2) Gospodarstwa domowe dążą do maksymalizacji użyteczności; (3) Nie występują korzyści, ani koszty zewnętrzne wobec żadnego towaru.
Cechy szczególne: (1) Na rynku występuje wielu kupców i sprzedawców, z których jednak żaden nie jest w stanie wpływać skutecznie na innych (podmiotów jest wiele, ale mniej niż przy konkurencji doskonałej); (2) Produkty są zróżnicowane!!!; (3) Różnice między produktami są zauważalne dla nabywców; (4) Ceny różnicują się w ramach grup towarów; (5) Firmy mogą wchodzić na rynek i wychodzić z niego względnie swobodnie; (6) Kupujący i sprzedający posiadają doskonałą wiedzę o cenach i ilościach towarów oraz ich jakości;
Co to jest różnicowanie produktu w warunkach konkurencji monopolistycznej i jakie są podstawowe formy tego różnicowania?
Różnicowanie produktu (dyferencjacja produktu) obejmuje w konkurencji monopolistycznej zarówno sam produkt (lub usługę), jak też sprzedawców. Formy różnicowania:
(1) Elementy produktu - wygląd (design), trwałość (czas użytkowania), walory użytkowe itp.; (2) Różnicowanie wyobrażeniowe (image) - opakowanie, elementy reklamy, podkreślane walory itp.; (3) Różnicowanie sieci sprzedaży - lokalizacja, godziny sprzedaży, kredytowanie, raty, ceny, jakość, różnicowanie oferty;
[Różnicowanie produktów - cechy jakościowe (np. segmentacja rynku), marka produktu, lokalizacja sprzedaży, serwis, gwarancja, cech fizyczne produktu, nazwa.]
Na czym polega konkurencja niecenowa w warunkach konkurencji monopolistycznej?
Konkurencja niecenowa w warunkach konkurencji monopolistycznej polega na wprowadzaniu na rynek szeregu podobnych produktów (różnicowanie produktów i usług w ramach tej samej gałęzi gospodarki). Ceny są podobne (nie zmieniamy ich znacznie), więc mącimy ludziom w głowach reklamami.
Jakie są podstawowe korzyści, a jakie elementy krytyki reklamy z punktu widzenia ekonomii?
Korzyści z reklamy: (1) Informacja o produkcie, ułatwienie racjonalnego wyboru; (2) Ekonomia skali (jak promocja się uda, można wytwarzać więcej, koszty się obniżają); (3) Promowanie konkurencji (trzeba zareagować na reklamę przeciwnika); (4) Stymulowanie innowacji; (5) Wsparcie dla mediów;
Krytyka reklamy: (1) Reklama bardziej przekonuje niż informuje, działa na niekorzyść klienta; (2) Zwiększa koszty i tym samym ceny;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)