Konkurencja monopolistyczna - konkurencja niedoskonała

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1141
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Konkurencja monopolistyczna - konkurencja niedoskonała - strona 1 Konkurencja monopolistyczna - konkurencja niedoskonała - strona 2

Fragment notatki:

KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA
Konkurencja monopolistyczna jest formą konkurencji niedoskonałej między wieloma uczestnikami dążącymi do uzyskania monopolu w swoim segmencie rynku. Występuje po stronie podaży lub popytu.
Na rynku występuje wielu lub bardzo wielu uczestników, z których każdy dostarcza tylko niewielką część ogólnej podaży, bądź w małym stopniu partycypuje w ogólnym popycie.
Istnieją preferencje ze strony nabywców co do określonych dostawców i ich produktów i odwrotnie - dostawcy preferują określonych nabywców. Oznacza to, że występuje heterogeniczna, niedoskonała konkurencja.
Rynek jest przejrzysty w takim znaczeniu, że konkurujący producenci znają popyt na swój produkt, nabywcy znają zaś podaż towaru, na który mają zapotrzebowanie. Druga strona wymiany rynkowej dysponuje albo pełną informacją o cenach, albo tylko informacją o cenie części dostaw.
Istnieją bliskie substytuty i klienci mogą wybierać wśród producentów (gdyby np. któryś z producentów podniósł ceny).
Wejście na rynek jest wprawdzie wolne, ale uzależnione od możliwości poniesienia kosztów wejścia, kosztów zróżnicowania produktu i dostarczenia nabywcom informacji o nim.
Ponieważ na rynku jest wielu dostawców i nabywców, więc nie mogą oni zbytnio różnicować cen, aby nie dać powodu do aktywnej konkurencji cenowej. Dlatego też konkurencja monopolistyczna jest konkurencją niecenową..
Istnienie preferencji ze strony nabywców oznacza, że każdy producent dostarcza na rynek produkt podobny, lecz nie identyczny z produktami innych wytwórców. Jest to więc konkurencja za pomocą różnicowania produktu (dobra lub usługi). Różnicowanie (dyferencjacja produktu) polega na nadawaniu produktowi danej firmy specyficznych właściwości, odróżniających go od produktów innych firm w danej branży. Wprowadzane są zmiany jakościowe produktów, popularyzacja marki firmowej, uatrakcyjnianie form sprzedaży, stosowanie efektownych opakowań, korzystnych warunków gwarancji, serwisu itp.
Reklama, będąca formą konkurencji pozacenowej, umożliwia dotarcie do nowych klientów.
Popyt na produkty jest wysoce elastyczny.
Firma działająca w warunkach konkurencji monopolistycznej wytwarza mniejszą ilość produktu i sprzedaje go po wyższej cenie niż firma doskonale konkurencyjna.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz