Charakterystyka konkurencji monopolistycznej- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 483
Wyświetleń: 2121
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Charakterystyka konkurencji monopolistycznej- opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

CHARAKTERYSTYKA KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJ
Konkurencja monopolistyczna to taka struktura rynku, w której istnieje duże zróżnicowanie produktu oraz wiele elementów monopolistycznych - z jednej strony, a z drugiej - wiele elementów doskonałej konkurencji. Dzięki temu wielu wytwórców może zbywać podobny, lecz nie identyczny towar, a wejście na rynek nowych producentów nie jest ograniczone.
cechy charakterystyczne struktury
Konkurencja monopolistyczna występuje w gałęziach, które charakteryzują się następującymi cechami:
na rynku działa wielu producentów i wielu nabywców
występuje szereg konkurentów produkujących niewiele różniące się od siebie produkty.
Produkty są bliskimi substytutami, ale nie są identyczne i każdy z nich posiada pewne cechy charakterystyczne, których nie posiadają inne, a które czynią je bardziej atrakcyjnymi dla określonej grupy odbiorców. To zróżnicowanie produktów może być wynikiem istotnych odmienności ich cech użytkowych lub też wynikiem przeświadczenia, że dana firma produkuje lepsze wyroby niż inna.
Ilość firm produkujących podobne wyroby jest dość duża, ale niezbyt wielka - każda z nich dostarcza zwykle powyżej 1% całego zapotrzebowania rynku, ale mniej niż 10%.
W ustalaniu cen i ilości rzucanych na rynek towarów sprzedający nie biorą zazwyczaj pod uwagę cen i ilości produktów oferowanych przez swych monopolistycznych konkurentów - każdy z nich bierze pod uwagę wyłącznie spadającą krzywą popytu na swój zróżnicowany produkt oraz jej nachylenie, tj. elastyczność.
przeważają formy konkurencji pozacenowej jak np. reklama.
wejście na rynek nie jest wykluczone, ale jest ograniczone pewnymi niewielkimi kosztami - głównie o charakterze ogólnym.
istnieją preferencje ze strony nabywców co do określonych dostawców i ich produktów, i odwrotnie - dostawcy preferują określonych nabywców.
rynek jest przejrzysty w takim znaczeniu, że konkurujący producenci znają popyt na swój produkt, konkurujący nabywcy zaś znają podaż towaru, na który mają zapotrzebowanie. Druga strona wymiany rynkowej dysponuje albo pełną informacją o cenach, albo tylko informacją o cenie części dostaw.
krzywe popytu w modelu konkurencji monopolistycznej
gałęzi
Krzywą pokazującą ilości produktu, które dana firma może sprzedać i odzwierciedlającą obiektywne warunki rynku, możemy nazwać obiektywną krzywą popytu. Nachylenie tej krzywej, ukazującej udział analizowanej przez nas firmy w całkowitej ilości dobra żądanej przez nabywców, odpowiada nachyleniu krzywej na produkty całej gałęzi produkcji. Oznaczmy tak rozumiany popyt na produkt tej firmy symbolem D.
pojedynczej firmy


(…)

… do QMC1 cena spada z PMC2 do PMC1 Kiedy cena przestaje przewyższać przeciętny koszt całkowity firmy, następuje wyeliminowanie zysków. (Tak długo jak zysk ekonomiczny istnieje, nowe firmy kontynuować będą wkraczanie na rynek. Ostatecznie cena spadnie w stopniu wystarczającym, by wyeliminować zysk ekonomiczny).
Punktem długookresowej równowagi firmy działającej w warunkach konkurencji monopolistycznej nosi…
…, odpowiada nachyleniu krzywej na produkty całej gałęzi produkcji. Oznaczmy tak rozumiany popyt na produkt tej firmy symbolem D.
pojedynczej firmy
W odróżnieniu od konkurencji doskonałej, każda firma działająca w warunkach konkurencji monopolistycznej ma świadomość zależności ilości sprzedawanego produktu od jego ceny, ale też wie, że jest tylko jedną z wielu firm, mającą niewielki wpływ na cały rynek…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz