Wykład - Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa - strona 1 Wykład - Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa - strona 2 Wykład - Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa - strona 3

Fragment notatki:

Dr Piotr Bober
Analiza ekonomiczna
1.
Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, pod red. naukową L. Bednarski
i E. Kurtys, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu,
Wrocław 2006.
2.
Problemy współczesnej analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa, pod
red. naukową J. Duraj, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
2007.
Literatura
Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa
polega na wykrywaniu struktury zjawisk i procesów
występujących w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, ustalaniu ich
wewnętrznych i zewnętrznych powiązań, ustalaniu wielkości i przyczyn
odchyleń
stanów
rzeczywistych
od
postulowanych,
a
także
na
projektowaniu działań korekcyjnych, zmierzających do ekonomicznie
racjonalnego ukształtowania stanu zjawisk i przebiegu procesów.
Analiza ekonomiczna - przedmiot
 Przedmiotem analizy ekonomicznej są zjawiska oraz procesy
gospodarcze we wszystkich sferach działalności firmy, występujące
zarówno w jego obrębie, jak i otoczeniu.
 Ujmowane są one w związkach i zależnościach ze zjawiskami oraz
procesami technicznymi, a także społecznymi istniejącymi w
przedsiębiorstwie.
Wybrane rodzaje analizy ekonomicznej
 Analiza makroekonomiczna
– wyniki ekonomiczne całej gospodarki narodowej
 Analiza mikroekonomiczna
– badanie stanów i wyników działalności ekonomicznej podmiotów
gospodarczych
 Analizy dziedzinowe (obejmujące poszczególne dziedziny działalności gospodarczej)
– analiza produkcji, analiza gospodarowania czynnikiem ludzkim,
analiza gospodarki materiałowej itp.
 Analizy problemowe (dot. głównych w danym okresie problemów gospodarczych)
– analiza wydajności pracy, kosztów własnych, obrotowości
aktywów.
Wybrane rodzaje analizy ekonomicznej
 Analiza strategiczna
– odnosi się do okresów dłuższych niż 1 rok, wyróżnia się w niej:
 analizę wewnętrzną,
zajmującą się słabymi i mocnymi stronami przedsiębiorstwa w zakresie
zasobów ludzkich, technicznych, handlowych i finansowych
 analizę zewnętrzną
zajmującą się szansami i zagrożeniami przedsiębiorstwa w otoczeniu
(szczególnie: stan konkurencji, stan gospodarki, stan politycznoprawny państwa itp.)
Źródła informacji
1.
Sprawozdania finansowe przedsiębiorstw (również konkurencji) – bilans,
rachunek zysków i strat, rachunek cash flow itp.
2.
Dane statystyczne
3.
Raporty, opracowania, ekspertyzy
4.
Przepisy prawne
5.
Bezpośrednie badania rynku – ankieta, wywiad itp.
6.
Czasopisma, prasa codzienna, internet
7.
Własna ocena
Rodzaje otoczenia przedsiębiorstwa
Otoczenie ogólne
(makroekonomicze)
Otoczenie bliższe
(sektorowe)
Potencjał
wewnętrzny
przedsiębiorstwa
Otoczenie ogólne (makrootoczenie)
ekonomiczn
e
międzynarodowe
demograficzne
prawne
Makrootoczeni
e
społeczne
polityczne
technologiczne
Analiza makrootoczenia
 Otoczenie ekonomiczne





– stopa wzrostu gospodarczego, stopy procentowe (koszt kredytu
konsumpcyjnego i inwestycyjnego), kursy walutowe, inflacja, podatki itp.
Otoczenie prawne i polityczne
– zmiany legislacyjne, dotacje i ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz