Wykład 6, schematy, heurystyki, błędy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład 6, schematy, heurystyki, błędy - strona 1 Wykład 6, schematy, heurystyki, błędy - strona 2 Wykład 6, schematy, heurystyki, błędy - strona 3

Fragment notatki:


WYKŁAD 6    SCHEMATY, HEURYSTYKI, BŁĘDY    Dostępność schematu: łatwość, z jaką możemy go sobie uświadomić:  • Dostępne są takie schematy, które łatwo wydobyć na powierzchnię  • Dobrze utrwalone  • Świeże: niedawno nabyte lub uruchomione  • Torowane przez zjawiska poprzedzające (efekt primingu – torowania, poprzedzania)    Heurystyki: uproszczone reguły wydawania sądów:  • Badanie 37 par małżeńskich: jaki jest Twój udział w domowych czynnościach? (Ross, Sicoly,  1982r.) – każdy z partnerów przypisywał sobie większy udział; działa zasada dostępności:  przypominamy sobie łatwiej to co sami robiliśmy – działa dostępność  • Wykorzystanie w marketingu: 3 sposoby prezentacji produktu – zalet samochodu:  Trzy bardzo ważne zalety  Trzy mało ważne zalety  Dziewięć mało ważnych zalet  Co wybierają klienci?    Telewizja a dostępność schematów:  • Jak częsta akwizycja pewnych treści czyni je ważnymi (Shanto Iyengar, Donald Shaw, 1987r.):  uczestnicy badania oglądali specjalnie spreparowane programy telewizyjne; grupy różniły się  dawką informacji i kolejnością ich prezentowania. Różnicowano dawki informacji o:  Słabościach systemu obronnego USA  Zanieczyszczeniu środowiska naturalnego  Inflacji i ekonomii USA  • Po tygodniu oglądania różnych programów badani wytworzyli sobie odmienne przekonania o  tym, co jest ważne dla kraju  • Nowo nabyte poglądy wpłynęły na oceny działalności aktualnego prezydenta USA: badani  oceniali go w zależności od tego, jak ich zdaniem radził sobie z kluczowym problemem (a  raczej wytworzonym przez TV schematem ważnego problemu)        Eksperymentalne torowanie schematu („przypadek Donalda”):  • Jak ludzie wykorzystują zaktywizowany (świeżo dostępny) schemat do interpretowania  sytuacji  niejednoznacznych (badanie Higgins, Rholes, Jones, 1977r.)  • Uczestnicy są informowani, że biorą udział w dwóch eksperymentach:  Nad rozpoznawaniem kolorów i kojarzeniem z nim określonych słów  Nad pierwszym wrażeniem: zapoznasz się z notatką kogoś o imieniu Donald i  podzielisz się z eksperymentatorem swoimi wrażeniami na jego temat  • W pierwszej części eksperymentu badanych podzielono na dwie grupy różniące się słowami,  jakie miały zapamiętywać:  Miłośnik przyrody, ufny we własne siły, niezależny, wytrwały  Lekkomyślny, zarozumiały, skryty, niezdolny do ustępstw  • W drugiej części osoby badane czytały niejednoznaczną opowieść o Donaldzie, który 

(…)

…, ale mogą bojkotować
zarządzenia czy ustalenia
Towarzyszy mu przekonanie, że we własnym kraju są tacy, którzy „sprzedali się” silniejszemu
państwu, stanowią swoistą „piątą kolumnę” innego państwa
Bytowość (entitativity) państwa czy organizacji międzynarodowej:



Formalna właściwość wizerunku międzynarodowego aktora świadcząca o jego sile
Efekt wnioskowania z relacji między częściami jakiejś całości – o cechach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz