Wybrane przykłady systemowych rozwiązań konstrukcji hal stalowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 2492
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wybrane przykłady systemowych rozwiązań konstrukcji hal stalowych - wykład - strona 1 Wybrane przykłady systemowych rozwiązań konstrukcji hal stalowych - wykład - strona 2 Wybrane przykłady systemowych rozwiązań konstrukcji hal stalowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wybrane przykłady systemowych rozwiązań konstrukcji hal stalowych
Omawiając zasady kształtowania hal, zwrócono uwagę na potrzebę ujednolicenia kształtów elementów i ich połączeń, tak aby była zapewniona duża powtarzal­ność części składowych oraz detali konstrukcyjnych. W przypadku hal przemysło­wych magazynowych, handlowych, rolniczych itp. ich wymagania funkcjonalne (technologiczne, transportowe itp.) dają się schematyzować. Wówczas taka sama konstrukcja nośna hali może być zastosowana do obiektów o różnych funkcjach. Te przesłanki użytkowe i konstrukcyjne są podstawą opracowania systemowych rozwiązań ustrojów nośnych hal, w których elementy obudowy i konstrukcji no­śnej są wzajemnie zintegrowane, wymienialne i powtarzalne. Zarówno elementy konstrukcji nośnej, jak też elementy obudowy takich hal mogą być wytwarzane fabrycznie na zmechanizowanych liniach produkcyjnych. Sprzyja to dużej wy­dajności pracy w wytwórni i umożliwia dostarczanie konstrukcji przy krótkich terminach zamówienia. Jest oczywiste, iż rozwiązania systemowe konstrukcji hal powinny charakteryzować się najlepszymi walorami technicznymi, ekonomicz­nymi, technologicznymi i montażowymi. Ich opracowanie poprzedzają wnikliwe analizy teoretyczne, a często również badania doświadczalne.
Wobec istnienia różnorodnych rozwiązań konstrukcyjnych hal stalowych niżej zaprezentowano niektóre rozwiązania systemowe zrealizowane w kraju, w których zastosowano ważniejsze rodzaje układów nośnych.
W latach 1970-1990 w Centralnym Ośrodku Badawczo-Projektowym Kon­strukcji Metalowych „Mostostal" opracowano kilkanaście systemów hal o kon­strukcji stalowej i lekkiej obudowie [32].
Hale systemowe „Mostostal" o płaskich układach poprzecznych (słupowo--wiązarowych lub ramowych) umożliwiają budowę obiektów jednonawowych, wielonawowych (o dowolnych długościach), bez suwnic, z suwnicami natorowymi lub podwieszonymi.
Na rysunku 1.44 przedstawiono przekroje układów poprzecznych hal systemo­wych „Mostostal" o słupowo-wiązarowych ustrojach nośnych. Mogą to być hale bez suwnic BTW (rys. 1.44a), z suwnicami podwieszonymi TWW (rys. 1.44b) lub suwnicami natorowymi TPW (rys. 1.44c). Rozpiętości naw hal BTW oraz TPW wynoszą: 18, 24, 30 i 36 m, hal TWW: 18 i 24 m. Wysokości hal TPW wy­noszą: 10,8, 12,0, 13,2 oraz 14,4 m, hal TWW: 7,2, 8,4 oraz 9,6 m, hal BTW: od6,0 do 10,8 m. Rozstaw układów poprzecznych hal BTW, TWW i TPW wynosi 6,0 m. W przypadku tych hal przewidziano pokrycie bezpłatwiowe lub z pła-twiami o rozpiętości 6,0 m, z pokryciem blachą fałdową lub płytami warstwowy­mi. Systemowe hale „Mostostal" o słupowo-wiązarowych układach poprzecznych można stosować przy obciążeniu śniegiem w strefach od I do IV i przy obciążeniu wiatrem w strefach od I do III.


(…)

… przewidziano pokrycie bezpłatwiowe lub z pła-twiami o rozpiętości 6,0 m, z pokryciem blachą fałdową lub płytami warstwowy­mi. Systemowe hale „Mostostal" o słupowo-wiązarowych układach poprzecznych można stosować przy obciążeniu śniegiem w strefach od I do IV i przy obciążeniu wiatrem w strefach od I do III.
Na rysunku 1.45 pokazano wiązary dachowe hal TWW i TPW z wykratowaniem w kształcie litery N. Pas górny tych kratownic wykonuje się jako skrzyn­kowy, spawany z dwóch ceowników ekonomicznych, pas dolny z pojedynczego ceownika ekonomicznego, a skratowanie z kątowników. Na pasy wiązarów zasto­sowano stal S355JR (18G2A), a na skratowanie stal S235JR (St3SX). Konstrukcję węzłów dolnych tych dźwigarów dachowych pokazano na rys. 1.45b. Siły z krzyżulców i słupków są przekazywane na pas dolny bez blach węzłowych w złączu przylgowym. Węzeł taki bez przepony poprzecznej (żeberka) usztywniającej prze­krój ceowego pasa dolnego charakteryzuje się dużą odkształcalnością (rys. 1.45c) i małą nośnością. Brak usztywnienia poprzecznego przeponą ceowego przekroju pasa dolnego w węźle był przyczyną awarii wiązarów dachowych o omawia­nej konstrukcji. Umieszczenie przepony (rys. 1.45b) znacznie zmniejsza lokalne odkształcenie węzła, tak że może być on traktowany jako niepodatny.
Dla systemowych hal „Mostostal" o słupowo-wiązarowych układach poprzecz­nych z suwnicami i bez suwnic opracowano wariantowe rozwiązania wiązarów dachowych (rys. 1.46). Są to kratownice ze skratowaniem w kształcie litery V. Na pasy górne przyjęto rury prostokątne, na pasy dolne dwuteowniki IPE lub HEB, a na skratowania rury okrągłe (rys. 1.46b). Przy większych rozpiętościach przewidziano stosowanie wyrobów ze stali S355JR (18G2A), a przy mniejszych ze stali S235JR (St3SX). Mała pracochłonność wykonania tych wiązarów wynika między innymi z zastosowania węzłów bez blach węzłowych.
Przykład słupa zewnętrznego systemowych hal „Mostostal" o słupowo-wiąza­rowych układach poprzecznych przedstawiono na rys. 1.47. W tym rozwiązaniu zastosowano słupy dwugałęziowe z ceowników walcowanych…
… przewidziano stosowanie wyrobów ze stali S355JR (18G2A), a przy mniejszych ze stali S235JR (St3SX). Mała pracochłonność wykonania tych wiązarów wynika między innymi z zastosowania węzłów bez blach węzłowych.
Przykład słupa zewnętrznego systemowych hal „Mostostal" o słupowo-wiąza­rowych układach poprzecznych przedstawiono na rys. 1.47. W tym rozwiązaniu zastosowano słupy dwugałęziowe z ceowników walcowanych
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz