Wybór miejsca budowy obiektu mostowego - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 714
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wybór miejsca budowy obiektu mostowego - wykład - strona 1 Wybór miejsca budowy obiektu mostowego - wykład - strona 2 Wybór miejsca budowy obiektu mostowego - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wybór miejsca budowy obiektu mostowego
Swoboda wyboru miejsca lokalizacji obiektu mostowego jest zawsze w jakimś stop­niu ograniczona. Ograniczenia mogą wynikać np. z ukształtowania terenu, warunków gruntowych, ukształtowania przeszkody oraz stopnia urbanizacji terenu. Ponadto lo­kalizacja obiektu musi być zawsze powiązana z planem zagospodarowania terenu. Największe ograniczenia z tego tytułu występują w terenie zurbanizowanym. Lokali­zacja obiektu nie powinna kolidować z istniejącą zabudową, a w przypadku obiektów drogowych także zapewniać połączenie projektowanej przeprawy mostowej ze znaj­dującymi się na danym terenie siecią dróg i ulic. W terenach silnie zurbanizowanych, z rozbudowaną siecią dróg, w celu zapewnienia odpowiedniej przepustowości i bez­pieczeństwa mchu może zachodzić konieczność projektowania wielopoziomowych węzłów drogowych.
Projektując przeprawę mostową, szczególnie duży obiekt, należy tak ją zlokali­zować, by była najkrótsza. Można to uzyskać m.in. prowadząc trasę komunikacyjną w miarę możliwości prostopadle do przeszkody (rys. 1.2), nawet jeśli to powoduje wydłużenie drogi (rys. 1.3, 1.4). Z tego też względu staramy się przeprawę lokalizo­wać w miejscu, w którym przeszkoda ma najmniejszy wymiar (rys. 1.5). Most powin­no się lokalizować w miejscu o stałym korycie rzeki, w którym ma ono najmniejszy wymiar, a tereny zalewowe są płytkie. Nie powinno się budować mostu w miejscach występowania rozgałęzień lub starorzeczy. Należy ponadto unikać budowy mostu w miejscu, w którym mogą tworzyć się zatory lodowe. Ze szczególną starannością należy podchodzić do projektowania przepraw przez duże rzeki (rys. 1.6).
Na lokalizację przeprawy mogą mieć również wpływ szeroko rozumiane wymo­gi ochrony środowiska (tereny chronione, ingerencja w ekosystemy, utrudnienia w swobodnym przepływie mas powietrza itp.).
Podsumowując można stwierdzić, że przy wyborze miejsca budowy obiektu na­leży brać pod uwagę:
- rodzaj linii komunikacyjnej (droga kołowa, linia kolejowa) i jej parametry tech­niczne,
- rodzaj przeszkody,
- wielkość przeszkody, w tym ukształtowanie przylegającego terenu i stopień jego urbanizacji,
- warunki hydrologiczne i hydrauliczne,
- warunki geologiczne,
- wymogi ochrony środowiska.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz