To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wybór miejsca budowy obiektu mostowego
Swoboda wyboru miejsca lokalizacji obiektu mostowego jest zawsze w jakimś stopniu ograniczona. Ograniczenia mogą wynikać np. z ukształtowania terenu, warunków gruntowych, ukształtowania przeszkody oraz stopnia urbanizacji terenu. Ponadto lokalizacja obiektu musi być zawsze powiązana z planem zagospodarowania terenu. Największe ograniczenia z tego tytułu występują w terenie zurbanizowanym. Lokalizacja obiektu nie powinna kolidować z istniejącą zabudową, a w przypadku obiektów drogowych także zapewniać połączenie projektowanej przeprawy mostowej ze znajdującymi się na danym terenie siecią dróg i ulic. W terenach silnie zurbanizowanych, z rozbudowaną siecią dróg, w celu zapewnienia odpowiedniej przepustowości i bezpieczeństwa mchu może zachodzić konieczność projektowania wielopoziomowych węzłów drogowych.
Projektując przeprawę mostową, szczególnie duży obiekt, należy tak ją zlokalizować, by była najkrótsza. Można to uzyskać m.in. prowadząc trasę komunikacyjną w miarę możliwości prostopadle do przeszkody (rys. 1.2), nawet jeśli to powoduje wydłużenie drogi (rys. 1.3, 1.4). Z tego też względu staramy się przeprawę lokalizować w miejscu, w którym przeszkoda ma najmniejszy wymiar (rys. 1.5). Most powinno się lokalizować w miejscu o stałym korycie rzeki, w którym ma ono najmniejszy wymiar, a tereny zalewowe są płytkie. Nie powinno się budować mostu w miejscach występowania rozgałęzień lub starorzeczy. Należy ponadto unikać budowy mostu w miejscu, w którym mogą tworzyć się zatory lodowe. Ze szczególną starannością należy podchodzić do projektowania przepraw przez duże rzeki (rys. 1.6).
Na lokalizację przeprawy mogą mieć również wpływ szeroko rozumiane wymogi ochrony środowiska (tereny chronione, ingerencja w ekosystemy, utrudnienia w swobodnym przepływie mas powietrza itp.).
Podsumowując można stwierdzić, że przy wyborze miejsca budowy obiektu należy brać pod uwagę:
- rodzaj linii komunikacyjnej (droga kołowa, linia kolejowa) i jej parametry techniczne,
- rodzaj przeszkody,
- wielkość przeszkody, w tym ukształtowanie przylegającego terenu i stopień jego urbanizacji,
- warunki hydrologiczne i hydrauliczne,
- warunki geologiczne,
- wymogi ochrony środowiska.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)