To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym
Kształt obiektu w planie i profilu jest podporządkowany parametrom technicznym trasy komunikacyjnej umiejscowionej na obiekcie (rys. 1.7, 1.8). Dotyczy to takich parametrów, jak: dopuszczalne promienie łuków poziomych i pionowych, dopuszczalne pochylenia niwelety, przechyłki na łukach. Nie dopuszczalne są zmiany ukształtowania trasy w sposób gwałtowny w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu czy na samym obiekcie (co było niegdyś często spotykaną praktyką, mającą na celu zmniejszenie kosztów budowy obiektu). Podobnie jak w przypadku kształtowania przekroju poprzecznego, tak i w przypadku kształtowania obiektu w planie czy profilu dopuszczalne są pewne odstępstwa od generalnej zasady obowiązującej przy projektowaniu dróg. Dotyczy to m.in. obiektów remontowanych czy dużych przepraw mostowych. Istotnym czynnikiem mającym wpływ na ukształtowanie trasy ma również charakter przeszkody pod obiektem. Specyficzne zasady obowiązują przy profilowaniu tras linii kolejowych. Wysokie wymagania narzucone geometrii linii kolejowej, zwłaszcza magistralnych, na których odbywa się ruch z dużą prędkością, wymuszają całkowite podporządkowanie ukształtowania obiektu w planie i profilu geometrii całej trasy komunikacyjnej, nawet przy stosunkowo długich obiektach. Jednym z kluczowych zagadnień w tym przypadku jest komfort przejazdu, a także dynamiczne oddziaływanie konstrukcji na tabor oraz taboru na konstrukcję.
Pochylenie niwelety mostu drogowego musi również zapewniać poprawne odwodnienie obiektu. Z tego właśnie względu minimalne pochylenie drogi kołowej na obiekcie powinno wynosić 0,5%. Mniejsze pochylenia niwelety wymagająstosowania odpowiednich zabiegów dających gwarancje skutecznego odwodnienia (patrz rozdz. 4.1).
Połączenie przeprawy mostowej z istniejącym układem komunikacyjnym jest zagadnieniem trudnym; w przypadku dróg kołowych jest to zagadnienie występujące powszechnie, natomiast w przypadku obiektów kolejowych problem pojawia się
w obrębie stacji węzłowych.
W celu odpowiedniego połączenia przeprawy mostowej z istniejącą lub projektowaną siecią dróg kołowych projektowane są odpowiednie węzły drogowe. Mogą to być węzły jednopoziomowe (rys. 1.9) (zwykłe skrzyżowania, skrzyżowania skanalizowane czy skrzyżowania z ruchem okrężnym). Przy dużym natężeniu ruchu projektowane są węzły wielopoziomowe. Węzeł drogowy jest konstrukcjązłożoną, mogącą składać się z bardzo wielu elementów, w tym wiaduktów. Możliwe elementy składowe węzła drogowego pokazano na rysunku 1.10. Decyzję o wyborze rodzaju skrzyżowania podejmują osoby zajmujące się inżynierią ruchu.
Celowość budowy wielopoziomowego węzła uzasadniająnastępujące czynniki [24]:
- modernizacja drogi w pianach rozwoju sieci drogowej miasta czy regionu,
(…)
… (korzyści wynikające z usytuowania skrzyżowania na dwóch poziomach rekompensują bardzo często tylko nieznacznie mniejsze koszty skrzyżowania),
- ekonomiczne (krótszy czas przejazdu, mniejsze zużycie taboru samochodowego itp-)
- czynniki ekologiczne (mniejsze zanieczyszczenie powietrza spowodowane mniejszym zużyciem benzyny i opon, mniejszy hałas).
Na rysunku 1.11 pokazano najbardziej ogólne zestawienie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)