1 Skrzyżowania i węzły - III rok Program A. SKRZYŻOWANIA 1. Klasyfikacja skrzyżowao pod względem: . Elementy skrzyżowania. Dane do projektowania; natężenie, prędkośd, miarodajny pojazd i inne. 2. Ogólne wymagania dotyczące wyboru, projektowania i eksploatacji skrzyżowao : (a) Bezpieczeostwo ruchu (brd); (b) Sprawnośd (przepustowośd, straty czasu, zatrzymania i inne mierniki); (c) ekonomiczne (koszty inwestycyjne, koszty ruchu, utrzymania); (d) wpływy na środowisko (hałas, zanieczyszczenie powietrza, drgania); (e) spełnienie wymogów niechronionych użytkowników (piesi, rowerzyści, niepełnosprawni) 3. Kryteria Brd w projektowaniu skrzyżowao : dostrzegalnośd, czytelnośd, kolizyjnośd, widocznośd, przejezdnośd 4. Lokalizacja skrzyżowania (dobra, zła), kąt skrzyżowania, skrzyżowania wielowlotowe i redukcja l. wlotów., kształtowanie wysokościowe wlotów na drodze z pierwszeostwem przejazdu i podporządkowanej . 5. . Kanalizacja ruchu i jej zasady. Wyspy kanalizujące dzielące podłużne i trójkątne i ich funkcje, kształtowanie wlotów skrzyżowao skanalizowanych 6. Skrzyżowanie z wyspą centralną i jego projektowanie. 7. Ronda: ronda mini, ronda małe , duże jedno- i dwupasowe. Zasady projektowania małych rond jednopasowych . Dlaczego są bezpieczne 8 . Przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, przystanki kom. miejskiej 9. Ogólne kryteria wyboru i przesłanki stosowania B. WĘZŁY 10. Węzeł i jego elementy, klasyfikacja węzłów, przejazdy. Węzły typu WC 11. Najczęściej stosowane węzły typu WA (trąbka, koniczyna) i WB (karo, półkoniczyna) 12. Łącznice węzłów 13. Projektowanie strefy włączania i wyłączania 2 A. Skrzyżowania Literatura: a) „Wytyczne projektowania skrzyżowao ” Warszawa 2001 Wytyczne jako zasady techniczne w zakresie projektowania skrzyżowao drogowych zostały wprowadzone z dniem 1.08.2001 r. Zarządzeniem Nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 12.06.2001. Zostały opracowane przez Zespół z Katedry Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej b) Inżynieria ruchu podręcznik, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności W-wa 2008 Klasyfikacja skrzyżowao Pod względem liczby wlotów: trzywlotowe czterowlotowe wielowylotowe (tylko skrzyżowania z ruchem okrężnym, ronda) Pod względem kąta krzyżowania, włączania: – trzywlotowe: włączenie typu T , rozwidlenie typu Y , – czterowlotowe: proste typu ┼, skośne typu X ( nożyczki), – o przesuniętych wlotach (w prawo albo w lewo), zamiast 1 skrzyżowanie o 4 wlotach
(…)
… miarodajnego. Oznakowanie poziome, zgodne z organizacją ruchu na wlotach
pomaga w wyborze optymalnych torów jazdy,
oddzielenie pasów ruchu jest wyraźnie wyznaczone oznakowaniem poziomym (nie dotyczy
jezdni ronda dwupasowego),
krawędzie wysp i krawędzie jezdni dostosowane są do geometrii toru jazdy pojazdu
miarodajnego (szerokośd toru i tzw. zwis przedni),
powierzchnie azylu dla pieszych i rowerzystów…
… na drodze głównej.
30
PODSTAWOWE ELEMENTY PROJEKTOWANIA
SKRZYŻOWAO
Elementami sytuacyjnego rozwiązania skrzyżowania podlegającymi projektowaniu są:
osie dróg i kąt ich przecięcia; w tym naprowadzenie wlotów podporządkowanych,
wloty i ich poszerzenia, skosy załamania krawędzi jezdni i wyokrąglenia załamao,
pasy ruchu; szerokości pasów ruchu na wprost i dla relacji skrętnych; w tym korytarze ruchu
ograniczone krawężnikami,
dodatkowe pasy ruchu; odcinki zmiany pasa ruchu, zwalniania i akumulacji,
łuki korytarzy relacji skrętnych,
wyspy dzielące i inne wyspy kanalizujące; kształt i wymiary z uwzględnieniem potrzeb
pieszych oraz rowerzystów,
wyspa środkowa w przypadku ronda lub skrzyżowania z wyspą centralną; jej średnica,
jezdnia wokół wyspy środkowej ronda (jej szerokośd) lub skrzyżowania…
… również w osiedlach miejskich i w strefie śródmieścia przy umiarkowanym ruchu pieszym,
Duże rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym o średnicy zewnętrznej krawędzi jezdni większej
od 65 m z nieprzejezdna wyspą środkową. Duże rondo może mied więcej niż cztery wloty i jezdnię
wokół wyspy środkowej o dwóch pasach ruchu. Przy bardzo dużej średnicy ronda, na odcinkach
jezdni na rondzie między sąsiednimi wlotami…
….
P2 - Dwupasowa łącznica jednokierunkowa powinna mieć:
jezdnię wraz z opaskami o szerokości nie mniejszej niż 8,0 m,
obustronne gruntowe pobocza, każde o szerokości nie mniejszej niż 1,0 m.
P3 - Dwupasowa łącznica jednokierunkowa z pasem awaryjnym powinna mieć:
jezdnię wraz z opaską z lewej strony razem o szerokości nie mniejszej niż 7,5 m,
pas awaryjny o szerokości 2,0 m po prawej stronie jezdni…
… koszty
wypadków drogowych.
3. Likwidacja przeciążenia; niewystarczająca przepustowośd skrzyżowania dwóch dróg o dużym
natężeniu ruchu powoduje duże straty czasu oraz wzrost kosztów ruchu. Zatłoczenie wywoływane
jest zmiennością natężenia ruchu w czasie, połączoną często ze zmiennością w czasie struktury
rodzajowej potoku.
4. Topografia; usytuowanie wysokościowe dwóch krzyżujących się dróg często bywa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)