To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kształt i wymiary przekroju poprzecznego pomostu
Kształt przekroju poprzecznego obiektu mostowego dobiera się w zależności od funk-_cji komunikacyjnej, jaką ma pełnić (obiekt drogowy, kolejowy, tramwajowy, kładka, ruch mieszany) oraz wymaganej przepustowości. O przepustowości decyduje liczba pasów ruchu lub liczba torów, a także warunki w jakich odbywa się ruch (m.in. planowana prędkość). Przepustowość obiektu mostowego nie powinna być mniejsza od przepustowości trasy komunikacyjnej, w ciągu której się znajduje. W przypadku, gdy np. obiekt znajduje się w pobliżu węzła drogowego, jego przepustowość powinna uwzględniać zwiększenie ruchu wynikającego z tego powodu. Bardzo często, zwłaszcza jeśli planowany obiekt jest długi, projektuje się go z uwzględnieniem prognozy ruchu w określonej perspektywie czasu, mierzonej trwałością obiektu. Zagadnieniem przepustowości tras komunikacyjnych zajmuje się inżynieria ruchu. Ogólne zasady wyznaczania przepustowości drogi kołowej podano w rozdziale 4.3.
Na podstawie koniecznej liczby pasów ruchu czy torów kolejowych lub tramwajowych ustala się minimalną szerokość użytkową pomostu, wykorzystując w tym celu wymiary skrajni poziomych, określone dla danego rodzaju ruchu (skrajnia drogowa, tramwajowa, ruchu pieszego, rowerowego, kolejowa) oraz dodatkowych uwarunkowań, wynikających z kategorii (klasy) trasy komunikacyjnej, w tym planowanej prędkości eksploatacyjnej. Na całkowitą szerokość pomostu składa się suma pojedynczych skrajni budowli określonych rodzajów ruchu, opasek bezpieczeństwa oraz przestrzeni niezbędnej na zamocowanie np. urządzeń bezpieczeństwa ruchu (balustrad, barier) czy innych pomocniczych konstrukcji (słupów oświetleniowych, konstrukcji podtrzymujących zasilającą trakcję elektryczną itp.). Na wymiary przekroju poprzecznego pomostu ma również wpływ kształt trasy w planie. Jeśli trasa przebiega w łuku, to konieczne jest z tego tytułu odpowiednie poszerzenie pasa ruchu czy odległości między torami. Pojęcie skrajni taboru i skrajni budowli, kształt skrajni budowli różnych rodzajów oraz zasady ich zestawiania podano w rozdziale 4.4.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)