To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podział mostów ze względu na rodzaj przęseł, jest następujący:
- belkowe,
- kratownicowe,
- płytowe,
- łukowe (sklepione) (rys. 5.51),
- ramowe,
- podwieszone (wantowe) (rys. 5.52),
- wiszące (rys. 5.53).
Wybór określonej konstrukcji przęseł, jest obok wyboru materiału konstrukcyjnego, jednym z istotniejszych zadań, które trzeba rozwiązać opracowując projekt przeprawy mostowej. Na wybór rodzaju przęsła ma wpływ m.in.: - rozmiar przeszkody (długość i wyniesienie niwelety nad poziom terenu) i rozpiętości przęseł,
- rodzaj materiału konstrukcyjnego,
- wartość obciążenia,
- względy estetyczne.
Znajomość możliwych do zastosowania, a także zalet i wad, dostępnych systemów konstrukcyjnych, przy określonych funkcjach, jakie musi spełniać obiekt i znanej charakterystyce przeszkody, pozwala na wybranie optymalnej konstrukcji z każdego punktu widzenia - bezpieczeństwa eksploatacji, kosztów wykonania i utrzymania, a także trwałości.
W zależności od zastosowanego materiału konstrukcyjnego, wielkości przeszkody czy rodzaju obciążenia użytkowego każdy z wymienionych typów przęseł może charakteryzować się różnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, np. przęsła łukowe mogą mieć różnie usytuowany pomost (nad łukiem, podwieszony do łuku czy system mieszany), a przęsła kratownicowe mogą mieć różny system zakratowania. Również wybór konkretnego rozwiązania, tak samo jak wybór typu przęsła, jest zagadnieniem bardzo istotnym, ponieważ może rzutować na efektywność rozwiązania w konkretnych warunkach realizacji obiektu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)