To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podział mostów ze względu na usytuowanie pomostu względem dźwigarów głównych, jest następujący:
- jazda górą (rys. 5 Ala),
- jazda dołem (rys. 5.116),
- jazda pośrednia (rys. 5.lic),
- mosty wielopoziomowe (rys. 5.54).
Wymienione nazwy określają na jakim poziomie względem krawędzi dźwigarów jest usytuowany pomost. Jazda górą oznacza, że pomost znajduje się nad dźwigarami głównymi przęsła - pomost zakrywa konstrukcję przęsła. Przeciwnie dzieje się w mostach z jazdą dołem - wtedy konstrukcja przęsła jest usytuowana ponad pomostem - użytkownicy obiektu widzą konstrukcję dźwigarów głównych. O jeździe pośredniej mówi się, gdy pomost jest usytuowany pomiędzy dolną a górną krawędzią dźwigarów głównych. Miejsce usytuowania pomostu ma istotny związek z przyjętym rozwiązaniem konstrukcyjnym przęsła i z ograniczeniami w możliwej do przyjęcia wysokości konstrukcyjnej. Usytuowanie pomostu przy dolnej krawędzi pozwala na uzyskanie niskiej wysokości konstrukcyjnej, nawet przy dużej roz pię_tości przęseł. Przykładem tego typu konstrukcji mogą być mosty kratowe czy łukowe. W rozwiązaniach tego typu liczba dźwigarów głównych, z oczywistych względów jest z reguły ograniczona do dwóch, wyjątkowo jednego. Usytuowanie pomostu nad dźwigarami głównymi umożliwia zastosowanie większej liczby dźwigarów głównych. Rośnie natomiast wysokość konstrukcyjna przęsła, która w mostach o dużej rozpiętości może dochodzić z tego powodu nawet do kilku metrów. Wymaga to odpowiedniego wyniesienia niwelety drogi nad poziom przeszkody, co w płaskim terenie prowadzi do budowy wysokich nasypów lub długich estakad dojazdowych do głównego przęsła. Mosty z pomostem usytuowanym pośrednio są kompromisem pomiędzy jednym a drugim rozwiązaniem.
Mosty piętrowe są dość rzadko spotykanym rozwiązaniem. Charakteryzują je dwa dwoma pomosty usytuowane jeden nad drugim. Pierwszy z nich znajduje się na poziomie pasa dolnego, a drugi - pasa górnego. Na każdym z poziomów może odbywać się ten sam rodzaj ruchu, np. ruch samochodowy, jednak przeważnie każdy z poziomów jest przeznaczony dla różnego rodzaju mchu, np. na dolnym poziomie umieszczona jest linia tramwajowa czy kolejowa, a górnym samochodowa. Konstrukcje tego typu stosuje się przy dużej rozpiętości przęseł, ponieważ tylko w takich przypadkach wysokość konstrukcyjna umożliwia zachowanie odpowiedniej skrajni dla dolnego poziomu. Zaletą tego typu rozwiązania jest efektywne wykorzystanie całej przestrzeni przęsła, wymagają natomiast odpowiedniej rozbudowy węzłów przedmostowych segregujących ruch na oba poziomy. W przypadku dużych przepraw, np. mostów wiszących, korzyści z takiego rozwiązania mogą być bardzo duże.
Podział mostów ze względu na schemat statyczny jest następujący:
(…)
… gerberowskie,
- łuki,
- ramy,
- układy belkowo - cięgnowe podwieszone (wiszące, wantowe).
Układy o schemacie statycznym belki są rozwiązaniami najbardziej popularnymi. Układy swobodnie podparte z natury są najczęściej stosowane w obiektach jednoprzęsłowych oraz, gdy można się spodziewać nierównomiernego osiadania podpór, np. na terenach szkód górniczych. Schemat statyczny belki wspornikowej stosuje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)