To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podział mostów 2
Podział mostów ze względu na stałość wysokości dźwigarów głównych jest następujący:
- stała wysokość konstrukcyjna przęseł (rys. 5.55a),
- zmienna wysokość konstrukcyjna (rys. 5.556, c).
Zmiana wysokości konstrukcyjnej może występować w mostach belkowych, płytowych, kratowych czy ramowych. Wysokość może zmieniać się liniowo, jak również przy zastosowaniu funkcji wyższego rzędu, np. paraboli. Dzięki zmianie wysokości konstrukcyjnej można uzyskać korzystniejszy rozkład sił wewnętrznych na długości przęseł i lepiej dostosować konstrukcję do rozkładu sił wewnętrznych, a dzięki temu bardziej racjonalnie wykorzystać materiał konstrukcyjny.
Podział mostów ze względu na liczbę przęseł jest następujący:
- jednoprzęsłowe,
- wieloprzęsłowe.
O tym czy przeprawa będzie jednoprzęsłowa czy wieloprzęsłowa decyduje przede wszystkim rozmiar przeszkody oraz przyjęte rozwiązanie konstrukcyjne: kryteria techniczne i ekonomiczne. Liczba przęseł musi być tak dobrana, by obiekt spełniał swoją funkcję związaną z przekroczeniem przeszkody (wymagane światło poziome pojedynczych przęseł), ale również by koszt jego budowy był maksymalnie niski. Zarówno w mostach jednoprzęsłowa jak i wieloprzęsłowych możliwe jest stosowanie różnych konstrukcji przęseł (np. belki, kratownice, sklepienia również układy mieszane) czy różne schematy styczne (np. belki swobodnie podparte, belki ciągłe, ramy).
Podział mostów ze względu na liczbę dźwigarów głównych jest następujący:
- jednodźwigarowe,
- dwudźwigarowe,
- wielodźwigarowe.
O liczbie dźwigarów głównych decyduje m.in. szerokość pomostu, rodzaj ruchu jaki będzie odbywał się na obiekcie, konstrukcja dźwigarów głównych, możliwa do realizacji wysokość konstrukcyjna, rodzaj materiału oraz wielkość obciążenia.
Większa liczba dźwigarów pozwala z reguły na zmniejszenie wysokości konstrukcji. Podobny efekt można uzyskać stosując dźwigary skrzynkowe. Niebagatelny wpływ o wyborze liczby dźwigarów może mieć możliwa do realizacji czy ekonomicznie uzasadniona technologia budowy przęsła. Konstrukcje dwudźwigarowe pozwalają na umieszczenie pomostu zarówno pomiędzy dźwigarami j ak i nad dźwigarami. Takiej możliwości nie ma w mostach wielodźwigarowych czy skrzynkowych, gdy pomost musi być umieszczony nad dźwigarami. W przęsłach skrzynkowych'istnieje dodatkowo możliwość wykorzystania komunikacyjnego przestrzeni
wewnątrz skrzynki.
Podział mostów ze względu na sposób realizacji jest następujący:
- wykonywanie konstrukcji z surowców na miejscu realizacji (in situ),
- montaż gotowych elementów wykonywanych poza miejscem wbudowania (prefabrykaty).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)