To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Most
Most - umożliwia prowadzenie linii kolejowej nad przeszkodami wodnymi.
Podział ze względu na:
- miejsce położenia (szlak kolejowy, stacja, miasto)
- położenie względem przeszkody (prostopadłe, skośne, w łuku poziomym)
- materiał konstrukcyjny (murowe, betonowe, metalowe, zespolone)
- schemat statyczny (belkowe, płytowe, ramownicowe, kratownicowe)
- sposób oparcia przęsła na podporach
Definicje elementów konstrukcji mostu:
Przęsło - składa się z dźwigarów głównych, pomostu oraz elementów stężających, tworząc ustrój nośny budowli.
Dźwigar - najważniejszy element konstrukcyjny mostu. Najczęściej w postaci belek jednoprzęsłowych.
Podpora - przenosi ciężar własny budowli oraz obciążenia użytkowe. Dzieli się je na podpory skrajne - przyczółki oraz na podpory środkowe - filary.
Niektóre wielkości związane z mostami
a) Rozpiętość teoretyczna - odległość mierzona w poziomie wzdłuż osi przęsła
b) Szerokość w świetle pod przęsłem
c) Wysokość w świetle - mierzona w pionie odległość w połowie rozpiętości teoretycznej między najniższym punktem konstrukcji a poziomem stuletniej wody.
d) Długość eksploatacyjna przęsła
e) Długość mostu w świetle
Zasady projektowania mostu
Projekt mostu musi uwzględniać wyniki z następujących analiz:
a) przestrzennej w celu wyboru położenia mostu
b) komunikacyjnej
c) hydrologicznej i hydraulicznej
d) koncepcyjnej
e) ekonomicznej
f) architektonicznej
g) obliczeniowej
h) wykonawczej
i) eksploatacyjnej
Rodzaje obciążeń mostu
a) podstawowe
b) eksploatacyjne
c) dodatkowe
d) wyjątkowe
e) ruchome (ze względu na tabor kolejowy)
Zasady układania toru kolejowego na mostach
Tor na moście może być ułożony na:
- mostownicach
- na podkładkach i warstwie podsypki
- bezpośrednio przymocowany do konstrukcji mostu
Koryto podsypkowe na moście powinno mieć wymiary pozwalające na wykonywanie robót konserwacyjnych nawierzchni w sposób zmechanizowany. Sprężystość konstrukcji nawierzchni na moście oraz w jego sąsiedztwie powinna być zbliżona
Tor na moście o rozpiętości teoretycznej ≤ 30 m może być układany z profilem linii kolejowej
Tor na moście o rozpiętości teoretycznej 30 m powinien być układany z obustronnym wzniesieniem ku środkowi przęsła
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)