Podzia_y mostów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 1113
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podzia_y mostów - strona 1 Podzia_y mostów - strona 2 Podzia_y mostów - strona 3

Fragment notatki:

Podziały mostów
Podział mostów ze względu na stałość posadowienia podpór na podłożu jest
następujący:
- mosty stałe,
- mosty pływające.
Charakterystyczną cechą mostów stałych jest ich posadowienie na podłożu grun­towym. Ten typ oparcia przęseł jest jedynym, mającym praktyczne zastosowanie przy budowie obiektów stałych. Mosty na pływających podporach, zwane pontono­wymi, są w zasadzie tymczasowymi obiektami, mającymi głównie zastosowanie w wojsku (rys. 5.46), jakkolwiek pojawiają się studialne rozwiązania mostów sta­łych na pływających podporach. Dotyczy do wielkich przepraw mostowych, np.
przez morskie zatoki czy fiordy. W rozwiązaniach tych przęsła mają jednak kon­strukcje tuneli zanurzonych w wodzie. Ma to uniezależnić obiekt od falowania wody (niekiedy na tego typu konstrukcje stosuje się określenie mosty podwodne). Niekie­dy stosuje się mosty pływające jako przeprawy tymczasowe w przypadku awarii czy remontu mostu stałego.
Pojęcie „mosty pływające" dotyczy niekiedy promów, pływających jednostek poruszanych z reguły przy wykorzystaniu systemu lin mocowanych do brzegów rzeki, a służących jako przeprawy w miejscach, w których brak jest stałego mostu (rys. 5.47).
Podział mostów ze względu na zmienność usytuowania przęsła względem przeszkody jest następujący:
- mosty stałe,
- mosty ruchome - zwodzone:
- obrotowe (rys. 5.48),
- przesuwne (rys. 5.49),
- podnoszone (rys. 5.50).
Kryterium to dotyczy stałego lub zmiennego położenia przęsła (przęseł) w cza­sie, przy czym podpory nie zmieniają swojego położenia. Mosty stałe, w przeci­wieństwie do ruchomych, charakteryzują się niezmiennością położenia przęsła (przę­seł) w czasie.
Mosty ruchome (zwodzone) budowane są z reguły nad wodami żeglownymi, jeśli z określonych względów nie jest możliwe lub opłacalne takie wyniesienie kon­strukcji nad poziom wody, by możliwy był przepływ określonych jednostek pływa­jących. Podział mostów zwodzonych na: obrotowe, przesuwne czy podnoszone ma związek z systemem zmiany położenia przęsła, a sposób ten jest tak realizowany - jak wskazuje nazwa - przez obrót wokół osi pionowej, przesunięcie wzdłuż osi podłużnej drogi, po uprzednim podniesieniu przęsła lub przez podniesienie na taką wysokość, by zachowana była pionowa skrajnia żeglugi. W mostach obrotowych można wyróżnić systemy:
- z jedną osią obrotu usytuowaną na fdarze, wokół której obracają się dwa sąsied­nie przęsła lub jedną osią zlokalizowaną np. na przyczółku, wokół której obraca się jedno przęsło,
- z dwoma osiami obrotu zlokalizowanymi np. na dwóch przyczółkach, wokół któ­rych obracają się dwie niezależne części przęsła. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz