To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podziały mostów
Podział mostów ze względu na stałość posadowienia podpór na podłożu jest
następujący:
- mosty stałe,
- mosty pływające.
Charakterystyczną cechą mostów stałych jest ich posadowienie na podłożu gruntowym. Ten typ oparcia przęseł jest jedynym, mającym praktyczne zastosowanie przy budowie obiektów stałych. Mosty na pływających podporach, zwane pontonowymi, są w zasadzie tymczasowymi obiektami, mającymi głównie zastosowanie w wojsku (rys. 5.46), jakkolwiek pojawiają się studialne rozwiązania mostów stałych na pływających podporach. Dotyczy do wielkich przepraw mostowych, np.
przez morskie zatoki czy fiordy. W rozwiązaniach tych przęsła mają jednak konstrukcje tuneli zanurzonych w wodzie. Ma to uniezależnić obiekt od falowania wody (niekiedy na tego typu konstrukcje stosuje się określenie mosty podwodne). Niekiedy stosuje się mosty pływające jako przeprawy tymczasowe w przypadku awarii czy remontu mostu stałego.
Pojęcie „mosty pływające" dotyczy niekiedy promów, pływających jednostek poruszanych z reguły przy wykorzystaniu systemu lin mocowanych do brzegów rzeki, a służących jako przeprawy w miejscach, w których brak jest stałego mostu (rys. 5.47).
Podział mostów ze względu na zmienność usytuowania przęsła względem przeszkody jest następujący:
- mosty stałe,
- mosty ruchome - zwodzone:
- obrotowe (rys. 5.48),
- przesuwne (rys. 5.49),
- podnoszone (rys. 5.50).
Kryterium to dotyczy stałego lub zmiennego położenia przęsła (przęseł) w czasie, przy czym podpory nie zmieniają swojego położenia. Mosty stałe, w przeciwieństwie do ruchomych, charakteryzują się niezmiennością położenia przęsła (przęseł) w czasie.
Mosty ruchome (zwodzone) budowane są z reguły nad wodami żeglownymi, jeśli z określonych względów nie jest możliwe lub opłacalne takie wyniesienie konstrukcji nad poziom wody, by możliwy był przepływ określonych jednostek pływających. Podział mostów zwodzonych na: obrotowe, przesuwne czy podnoszone ma związek z systemem zmiany położenia przęsła, a sposób ten jest tak realizowany - jak wskazuje nazwa - przez obrót wokół osi pionowej, przesunięcie wzdłuż osi podłużnej drogi, po uprzednim podniesieniu przęsła lub przez podniesienie na taką wysokość, by zachowana była pionowa skrajnia żeglugi. W mostach obrotowych można wyróżnić systemy:
- z jedną osią obrotu usytuowaną na fdarze, wokół której obracają się dwa sąsiednie przęsła lub jedną osią zlokalizowaną np. na przyczółku, wokół której obraca się jedno przęsło,
- z dwoma osiami obrotu zlokalizowanymi np. na dwóch przyczółkach, wokół których obracają się dwie niezależne części przęsła.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)