To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Położenie mostu w planie
W mostach bez zasypki ziemnej z pomostem opartym na dźwigarach widok z góry będzie ograniczała linia gzymsów przęseł, skrzydełek przyczółków i urządzenia dylatacyjne, jeżeli zostały zamontowane, a następnie obrys rzutu, krawędzi korpusu ziemnego na płaszczyznę poziomą. Najczęściej pozostałe elementy budowli nie wychodzą poza te krawędzie, a więc pomost chroni pozostałe części budowli przed bezpośrednimi opadami, ograniczając jednocześnie ich nasłonecznienie. Jedynie w mostach z pomostem zawieszonym pochylone dźwigary czy pylony mogą być opierane na podporach wysuniętych z lica pomostu, a czasami również usytuowanych poza licem, w celu zachowania np. stateczności przęseł albo przy braku miejsca na podpory pod pomostem.
Kształt rzutu obiektu na płaszczyznę poziomą zależy od drogi w planie (prosta, w łuku itp.) oraz od charakteru przeszkody (kąta skrzyżowania z osią drogi, z linią
bezpośrednimi opadami, ograniczając jednocześnie ich nasłonecznienie. Jedynie w mostach z pomostem zawieszonym pochylone dźwigary czy pylony mogą być opierane na podporach wysuniętych z lica pomostu, a czasami również usytuowanych poza licem, w celu zachowania np. stateczności przęseł albo przy braku miejsca na podpory pod pomostem.
Kształt rzutu obiektu na płaszczyznę poziomą zależy od drogi w planie (prosta, w łuku itp.) oraz od charakteru przeszkody (kąta skrzyżowania z osią drogi, z linią przyczółków) zgodnie z rysunkiem 5.92. Małe mosty są z reguły podporządkowane linii komunikacyjnej, a mosty miejskie - układowi ulic.
Wiąże się to z tym, że przeważają mosty ukośne i nieregularne w planie. Przy kącie ukosu nieznacznie odbiegającym od kąta prostego przęsło może być nadał jeszcze proste (rys. 5.93a). Przy kącie ukosu nie mniejszym od 60° stosuje się przęsła ukośne z równoległymi do osi przeszkody podporami (rys. 5.936). Przy mniejszym kącie można ograniczyć długość skrzydeł (rys. 5.93c) lub wrócić do przęseł prostych wprowadzając niewykorzystane powierzchnie (rys. 5.93J) lub wydłużając obiekt mostowy (rys. 5.93e). W mostach o rozdzielonych jezdniach możliwe jest wykształcenie dwóch niezależnych prostych obiektów oddzielonych szczeliną dylatacyjną (rys. 5.93/). Złożone wymagania związane z zagospodarowaniem przestrzeni pod obiektem mogą wymusić nieregularny układ podpór (rys. 5.93g).
(…)
… w planie. Przy kącie ukosu nieznacznie odbiegającym od kąta prostego przęsło może być nadał jeszcze proste (rys. 5.93a). Przy kącie ukosu nie mniejszym od 60° stosuje się przęsła ukośne z równoległymi do osi przeszkody podporami (rys. 5.936). Przy mniejszym kącie można ograniczyć długość skrzydeł (rys. 5.93c) lub wrócić do przęseł prostych wprowadzając niewykorzystane powierzchnie (rys. 5.93J…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)