Podpory obiektów mostowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 938
Wyświetleń: 4347
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podpory obiektów mostowych - wykład - strona 1 Podpory obiektów mostowych - wykład - strona 2 Podpory obiektów mostowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Podpory obiektów mostowych
Zasady kształtowania podpór obiektów mostowych zależą od rodzaju podpory (przy­czółek, podpora pośrednia), systemu konstrukcyjnego przęseł (belkowe, rozporo­we, wiszące), charakteru przeszkody czy rodzaju materiału konstrukcyjnego. Naj­częściej podpory, a szczególnie przyczółki współczesnych mostów, są wykonywane z betonu.
Kształtowanie przyczółków mostów belkowych o skrzydłach prostopadłych do osi przeszkody bądź ukośnych (rys. 5.95«, b) nie odbiega właściwie od zasad obowiązujących dla ścian oporowych betonowych niezbrojonych czy żelbetowych (rys. 5.96). Dodatkowym obciążeniem będzie oddziaływanie z przęsła. Oprócz zna­nych rozwiązań można też wymienić rozwiązania polegające na stosowaniu przy­czółków z gruntu zbrojonego (rys. 5.97).
Korpus przyczółka może być zakończony ścianką żwirową o grubości co naj­mniej 0,2 m albo przęsło (przy mniejszej rozpiętości i wysokości ustroju niosącego do 0,5 m) może być tak zakończone, aby przejęło parcie gruntu oraz zabezpieczyło łożyska przed zanieczyszczeniem (rys. 5.98). Górnym krawędziom płaszczyzny podparcia nadaje się spadki ok. 3% w kierunku nasypu. Ściany należy zabezpieczyć przed zarysowaniem wskutek odkształceń skurczowych i termicznych (wywołanych między innymi ciepłem hydratacji) dylatujac je przeciętnie co 8 m przy grubości ściany ok. 0,7 m i co 4 m przy grubości ściany ok. 1,5 m, jezeh me stosuje się specjalnych zabiegów technologicznych obniżających odkształcenie termiczne lub betonu z cementu hutniczego.
Przyczółki o skrzydłach równoległych do osi mostu (rys. 5.95c), mogą mieć skrzydła wspornikowe (utwierdzone w korpusie ściany) przy wysięgu do 5 m albo stojące - oparte na własnym fundamencie (rys. 5.99). Skrzydła stojące mogą być dylatowane względem korpusu przyczółka lub tworzyć przestrzenny ustrój skrzy­niowy. Można wyodrębnić cztery podstawowe kombinacje połączenia skrzydełka z korpusem (rys. 5.100), odsłaniając bądź zamykając niszę łożyska ścianką, przesu­wając lub nie przesuwając lica skrzydełka względem powierzchni czołowej korpusu.
Przyczółki mogą być wykonane z betonu niezbrojonego (grubości ścian do­chodzą wtedy do ok. 0,4 ich wysokości) albo zbrojonego. Stosowane bywają też układy ramowe z ewentualnymi przejściami poprzecznymi (rys. 5.101). Przyczółki zatopione w nasypie należą najczęściej do ażurowych, w których pełny korpus za stepowany jest tarczami bądź słupami pionowymi względnie w kształcie litery A. Skrzydełka są utwierdzone w belce oczepowej albo w skrajnej tarczy (rys. 5.102).
Jak wspomniano już wcześniej w mostach zintegrowanych można połączyć przę­sła z wiotką podporą bezpośrednio (bez łożysk), a dzięki odpowiedniemu uziarnie-niu zasypki oraz jej zagęszczeniu zapewnić współpracę ośrodka gruntowego z ustro­jem w przenoszeniu obciążeń (w tym odkształceń wywołanych zmianami tempera­tury i procesami reologicznymi).

(…)

… podano przykłady fun­damentów, w których dzięki: odpowiedniemu ukształtowaniu spodu, układowi pali lub kotew gruntowych albo konstrukcji ramowej zapewnia się przeniesienie oddzia­ływań na podłoże gruntowe.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz