To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podpory
Podpory dzieli się na dwie grupy:
- przyczółki, podpory skrajne, mające kontakt z nasypem,
- filary, podpory pośrednie.
Podpory w mostach drewnianych noszą nazwę jarzm (rys. 5.20).
Nie w każdym obiekcie muszą występować oba typy podpór. W mostach jed-noprzęsłowych mogą występować jedynie przyczółki. Można również konstruować mosty, w których brak jest klasycznych przyczółków, np. mosty wspornikowe czy sklepione mosty łukowe (rys. 5.21). Współcześnie budowane podpory wykonuje się przeważnie z betonu zbrojonego (żelbetu); sporadycznie - z betonu me zbrojonego (niegdyś dość popularne) czy stali. Dawniej często budowano podpory z kamienia, niekiedy również z cegły. Korpusy podpór, zwłaszcza dawniej budowanych mostów są pokryte tzw. licówką, okładziną np. z kamienia lub wysokiej jakości cegły. Funkcją takiej okładziny jest podniesienie trwałości podpory, a także, co me jest bez znaczenia, walorów estetycznych. W mostach tymczasowych wykonuje sięrowmez podpory z drewna lub stali. Podobnie jak przęsła, podpory mogąbyc prefabrykowane, o różnym stopniu prefabrykacji. ..
Zadaniem podpór jest przeniesienie na podłoże ciężaru własnego konstrukcji, ciężaru użytkowego oraz wszelkiego rodzaju innych obciążeń, działających na konstrukcje, takich jak parcie wiatru czy lodu. Dodatkowym zadaniem przyczółków jest zapewnienie stateczności nasypu na styku z obiektem mostowym. Podpory mają również zagwarantować odpowiednią przestrzeń pod mostem, wynikającą z funkcji pełnionej przez dany obiekt inżynierski: przepuszczenia cieku, umożliwienia swobodnego przejazdu pojazdów samochodowych, kolejowych, przepływu statków itp.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)