Infrastruktura transportu drogowego Obiekty inŜynieryjne Obiekty inŜynieryjne umoŜliwiają uŜytkownikom dróg przekraczanie przeszkód terenowych (rzek, dolin itp.) Do obiektów inŜynierskich zalicza się: - Obiekty mostowe, - Tunele - Przepusty - Konstrukcje oporowe - Ruchomy obiekt mostowy Dziennik Ustaw z 2000 r. Nr 63 poz. 735 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inŜynierskie i ich usytuowanie. Obiekt mostowy - rozumie się jako budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko Ŝyjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej nad przeszkodą terenową, a w szczególności: most, wiadukt, estakadę, kładkę, tunel - rozumie się przez to budowlę przeznaczoną do przeprowadzenia drogi, samodzielnego ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówek zwierząt dziko Ŝ yjących lub innego rodzaju komunikacji gospodarczej przez lub pod przeszkodą terenową, a w szczególności: tunel, przejście podziemne, przepust - rozumie się przez to budowlę o przekroju poprzecznym zamkniętym, przeznaczoną do przeprowadzenia cieków, szlaków wędrówek zwierząt dziko Ŝyjących lub urządzeń technicznych przez korpus drogi, konstrukcja oporowa - rozumie się przez to budowlę przeznaczoną do utrzymywania w stanie stateczności uskoku naziomu gruntów rodzimych lub nasypowych, ruchomy obiekt mostowy - rozumie się przez to obiekt mostowy, zawierający co najmniej jedno przęsło obracane, podnoszone lub przesuwane, Ze względu na rodzaj drogi prowadzonej po moście dzielone są one następująco: drogowe – przez most prowadzony jest ruch komunikacji samochodowej kolejowe – przez most prowadzona jest trasa kolejowa wodne (akwedukty) - przez most prowadzony jest kanał wodny, bądź prowadzony jest grawitacyjnie strumień wody kładki piesze – dla ruchu pieszego. Mosty mogą być wykonane z róŜnych materiałów konstrukcyjnych; ze względu na rodzaj tworzywa dzieli się następująco: - kamienne - drewniane - stalowe (przedtem takŜe Ŝeliwne i Ŝelazne) - Ŝelbetowe MoŜna spotkać rozwiązania, w których podpory wykonane są z innego tworzywa niŜ przęsła, np. stalowe przęsła na filarach z cegły (most stalowo- ceglany). Podstawowymi elementami konstrukcji mostu są filary, na których za pośrednictwem łoŜysk
(…)
…
Międzynarodowa
drogowych:
klasyfikacja
rozróŜnia
trzy
grupy
węzłów
Grupę A - węzły autostrad, dróg ekspresowych lub dróg
ogólnodostępnych, na których nie mogą występować punkty
kolizji,
Grupę B - węzły dróg głównych, krzyŜujących się z innymi drogami
mające punkty kolizji,
Grupę C - węzły dróg ogólnodostępnych z drogami ekspresowymi
lub ogólnodostępnymi, gdzie punkty kolizji mogą występować
na kaŜdej…
…);
• tunele drogowe (dla ruchu samochodowego);
• tunele kanałowe (dla przepływających nimi
statków);
• przejścia podziemne (dla ruchu pieszych).
W Polsce w myśl obowiązującej Ustawy Prawo o ruchu
drogowym (Art. 2, pkt. 14), tunel jest to budowla na drodze,
oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. W praktyce
oznacza to, Ŝe tunelem jest kaŜdy odcinek drogi rozpoczynający
się i kończący odpowiednio znakami D37…
…, oznaczonym
odpowiednimi znakami drogowymi jest przejście dla pieszych.
Ze względu na organizację ruchu rozróŜnia się skrzyŜowania
zwykłe, częściowo skanalizowane i skanalizowane, a ze względu
na liczbę wlotów skrzyŜowania na trzy- cztero- i wielowlotowe.
Projektowane skrzyŜowanie powinno spełniać:
-warunki bezpieczeństwa (powinno być w porę dostrzegalne,
widoczne, czytelne i łatwo przejezdne, oraz zapewniać…
… wantowy) to most o
płycie przęsła zawieszonej na cięgnach mocowanych na
wieŜach zwanymi równieŜ pylonami. Najciekawszym
przykładem takiego mostu jest największy
i najdłuŜszy most
w Polsce - Most Solidarności w Płocku przez Wisłę.
Most wiszący - płyta przęsła zawieszona jest na cięgnach
(kablach) mocowanych na podporach, lub na wieŜach
zwanych teŜ pylonami (most wantowy). Przykładem mostu
wiszącego…
…, spoin i ścian za pomocą ww
metod oraz na próbkach wyciętych z konstrukcji, ocenia się strukturę, wilgotność, grubość,
korozję za pomocą termowizji, ultradźwięków
Zbrojenie w konstrukcjach Ŝelbetowych – określa się jakość poszczególnych prętów stalowych w
betonie, ich odległość od powierzchni, średnicę itp. Stosuje się metody nieniszczące
radiologiczne, magnetyczne. Badania radiograficzne pozwalają…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)