To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Współczesna myśl prawna
Teoria prawa historycznej szkoły prawa
jej twórcą był Friedrich Carl von Savigny /1779-1861/
prawo jest częścią kultury narodu i odbiciem jego ducha. Nie istnieje jedno prawo rozumu, lecz porządki prawne poszczególnych narodów wraz z cechami charakterystycznymi
prawo jest wynikiem długiego procesu historycznego, jaki przechodzi naród. Rozwija się ono bez skoków lecz cicho i ciągle.
początkami swymi prawo sięga tzw. prawa zwyczajowego - istniejącego w zwyczajach i wierzeniach, które z czasem staje się prawem obowiązującym, dzięki działaniu jurysprudencji. prawodawstwo ma tu 2 zadania:
badanie prawa filozoficznie i historycznie - szczególnie tzw. instytutów prawnych /małżeństwo, rodzina, własność, spadek/, które są regulowane za pomocą idei podstawowych funkcjonujących w narodzie
z tych idei, poprzez interpretację trzeba wyprowadzić pojedyncze normy nauka prawa analizuje rozwój historyczny tych idei i bada, co z nich już obumarło, a co jest nadal aktualne
współczesne rozumienie prawa jest bliskie rozumieniu Savignego - jest to prawo funkcjonujące w danej wspólnocie - law in action nie można się zgodzić tylko z tym, że rozwój prawa dokonuje się po cichu, bez gwałtownych zmian. Na prawo mają przecież wpływ rewolucje,. wojny, przewroty polityczne Teoria prawa pozytywizmu filozoficznego
teoria ta uznaje tylko poznanie naukowe oparte na obserwacji faktów, które można postrzegać zmysłowo /szczególnie na drodze doświadczenia/. Fakty te można ocenić następnie przy pomocy logiki i matematyki
wszystkie inne problemy, których nie można opisać tą metodą są traktowane jako metafizyczne i subiektywne i odrzucane jako nienaukowe pozytywizm filozoficzny na terenie prawa oznacza, że prawo jest sprowadzone tylko do faktów. Podobnie jak w behawioryzmie badane jest jedynie zewnętrzne działanie i przestrzeganie prawa, bez pytania o wewnętrzne motywacje czynów. Behawiorystyczne podejście do prawa powoduje sprowadzenie go do prawidłowości zewnętrznego zachowania i zignorowania prawdy, że prawo to nie tylko fakty, ale i powinność
Teoria prawa pozytywizmu legalnego
jest konsekwencją pozytywizmu filozoficznego
odrzuca koncepcje prawa naturalnego i oddziela prawo od sfery wartości oraz etyki
twórca - Karl Bergbohm - tylko prawo pozytywne jest prawem i każde pozytywne prawo jest prawem
za prawo może być uznana tylko norma wydana przez prawodawcę, który nadaje jej moc wiążącą - nie jest istotna treść. Nie istnieje więc prawo naturalne
obowiązuje tylko ta norma, która została pod względem formalnym poprawnie wydana, nawet jeśli jest wątpliwa pod względem moralnym. Wartość moralna jest bowiem subiektywnym przekonaniem
(…)
… neokantowskiej filozofii prawa - Rudolf Stammler - pytał co kryje się pod pojęciem prawa wśród norm określających ludzkie zachowanie są normy prawne i obyczajowe
są one zbliżone jeśli chodzi o cechy ogólne, ale różnią się szczegółowymi
pojęcie prawa jest stworzone przez myślenie, które też pozwala je odróżnić od norm obyczajowych
treścią prawa jest nietykalnie panujące i obowiązujące żądanie obowiązujące…
… słusznością.
Teoria prawa Gustava Radbrucha /1878-1949/
główny przedstawiciel szkoły badeńskiej neokantowskiej filozofii prawa - jego uczeń E. Volft
filozofię prawa - jest rozważaniem wartości prawa - tzn. filozofia prawa ma pytać o wartości, na podstawie których porządek prawny jest określany jako sprawiedliwy lub niesprawiedliwy
między faktem /Sein/ i powinnością /Sollen/ jest przepaść - tzn. z twierdzeń…
… stosować 2 metody:
nauka prawa - zajmuje się rozważaniami o prawie jako rzeczywistym, należącym do świata kultury
filozofię prawa - zajmuje się prawem jako wartością wartości należącą do świata idei
zadaniem prawa jest urzeczywistnienie idei prawa, która określa z kolei wartość prawa jako rzeczywistości
ideę prawa tworzą 3 elementy:
sprawiedliwość - określa tylko formalną stronę prawa - równe traktuj…
…/
czołowy przedstawiciel pozytywizmu legalnego - który uznaje także istnienie nauk, w których nie obowiązuje czysta zasada przyczynowości. Logika i matematyka nie opierają się przecież na faktach empirycznych a na związkach myślenia - podobnie jak w naukach prawnych punktem wyjścia było twierdzenie, że prawo nie jest nauką o bycie /Sein - o tym jak jest/ lecz powinności /Sollen - jak powinno być/
zdania…
… tylko na gruncie prawa
oznaczało to odcięcie się od prawa naturalnego, gdyż przedmiotem poznania stało się tylko prawo pozytywne
Pojęcie prawa wychodzi od rozróżnienia Sein i Sollen - obie te kategorie są dla niego ostateczne - tzn. nie można ich wyprowadzić z innych pojęć. Ponadto istnieje między nimi różnica - z tego, że coś jest nie można wnioskować, że cos być powinno i odwrotnie
widać to wyraźnie przy akcie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)