Nauka administracji- wykład 9

Nasza ocena:

5
Pobrań: 119
Wyświetleń: 889
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nauka administracji- wykład 9 - strona 1

Fragment notatki:

WYKŁAD 9 DYREKTYWY PRAKSEOLOGICZNE TWORZENIA USTROJU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I PROCESU REALIZACJI DOBRA WSPÓLNEGO
Kelsen - badanie administracji w dwóch płaszczyznach:
Sfera faktu (sein) → normatywna (prawo = zapis faktów),
Sfera powinności (sollen) → pozanormatywna.
Dyrektywy prakseologiczne (dobrej roboty) → są normami, ale pozaprawnymi → nie są tak precyzyjnie sformułowane jak normy prawne.
DYREKTYWY PRAKSEOLOGICZNE TWORZENIA USTROJU ADMINISTRACJI (twórca układu musi mieć je na względzie tworząc układ administracyjny; są nie tylko dyrektywami pozanormatywnymi, ale mają odzwierciedlenie w normach prawnych już obowiązujących):
Zasada optymalnej pojemności kompetencyjnej organów,
Zasada rozdzielności kompetencyjnej organów,
Zasada określenia form kierowniczego (organizacyjnego) oddziaływania,
Zasada określenia skutków organizacyjnego oddziaływania.
Ad 1)
Twórca układu ma przydzielić tyle i takich spraw, ile organ może maksymalnie sprawnie realizować.
Ad 2)
Twórca układu chce, aby jedna sprawa była przydzielona tylko jednemu organowi i brak było spraw nieprzydzielonych w ogóle. Przejawem jej obowiązywania na etapie stosowania prawa są mechanizmy rozstrzygania sporów o właściwość.
Ad 3)
Muszą istnieć jasne reguły określające sposób w jaki organ kierujący może oddziaływać na organ kierowany (więzi organizacyjne) oraz organ nadzorujący na nadzorowany itd. (więzi pozaorganizacyjne).
Ad 4)
Ważna przede wszystkim z punktu widzenia zakresu odpowiedzialności za podejmowane działanie. Naruszenie zasady → art. 7 ust. 2 tekstu pierwotnego ustawy z 1992 r. o radiofonii i telewizji: Przewodniczącego KRRiT powołuje Prezydent z grona członków Rady → pytanie czy może go również odwoływać (nie uregulowano wyraźnie w prawie) i dalej czy odwołanie to wiązałoby się z równoczesnym odwołaniem jako członka.
DYREKTYWY PRAKSEOLOGICZNE SPOSOBU (PROCESU) REALIZACJI DOBRA WSPÓLNEGO (odnoszą się do funkcjonowania układu administracyjnego):
Zasada identyfikacji dobra wspólnego (wskazanie wartości lub celów, które mają być realizowane),
Zasada ważenia interesu indywidualnego, wspólnot, państwa,
Zasada określenia środków prawnego oddziaływania,
Zasada określenia skutków prawnego oddziaływania.
1
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz