NAUKA O ADMINISTRACJI Czynniki kształtujące administrację publiczną:
Czynnik ustrojowy:
idea tydz. co chcą stworzyć państwo
koncepcje ustrojowe (doktryna, koncepcja) a) zasady
b) elementy konceptystyczne → fakty normatywne (w ustawach, rozporządzeniach) → normatywna budowa administracji publicznej → fakty rzeczywiste; ta administracja, która funkcjonuje → urzędy
Czynniki warunkujące administrację:
ustrojowy; państwo jako całość
konstytucja; podstawowe pryncypia; np. władzy ustaw / sądowniczej / administarcja publiczna
kulturowy
religia
demokracja
postęp techniczny
prakseologiczne → dobra, sprawna, skuteczna praca
europeizacji / globalizacji
geograficzny / demograficzny
10) normatywny (prawo) „pod reżimem prawa”
Ad.1
albo administracja państwa → kierunek: administracja publiczna
przykład Fuhrera, dune
państwa wyznaniowe, inny model administracji, państwa islamskie, idea deokracji państwa prawnego → złożenie jednostce, przy jednoczesnej realizacji dobra państwa
Ad.2 zasada decentralizacji, demokratyzacji (udział np. w wyborach) subsydiarności, kompetencyjności, resortowość (działy administarcji)
Prawo administarcji:
1)ustrojowe - ustrój, budowa, dział w sferze wewnętrznej
2)materialne - obowiązki obywatela, oddziaływanie na nego sfery zewnętrznej
3)procesowe - tryby/ sposoby załatwiania spraw wobec jednostki
Leoński: rozdział 3 - czynniki kształtujące:
cechy spontaniczne / polityczne, ideologiczne / naukowe → przez partie polityczne, ich poglądy sposób działania
omawianie administarcji np. 1998r. Wprowadzenie województw, powiatów
Kierunki usprawnienia pracy w adminsitracji:
1)metod i technik funkcjonowania administracji
*przepisów
*struktur
*pracy kierowniczej
*sposoby wykonywania pracy JAK?
*techniki pracy CZYM?
*waunki pracy GDZIE?
2)pracownicy: ludzie; kadry; zatrudnieni
*kwalifikacje zawodowe (talent, predyspozycje)
*motywy skłaniające do wydajnej, sprawnej pracy
*stosunki międzyludzkie; interakcje
wartość = kwalifikacje + motywacje DYSKUSYJNY
1 : 10
wartość = kwalifikacje x motywy → lepszy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)