To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pytanie zaległe: z 10 maja 2005
3. Zasady organizacji indywidualnego stanowiska pracy w administracji.
Podstawą powołania każdego stanowiska pracy jest określenie celu o charakterze szczegółowym. Cel ten powinien być jasno i rzeczowo sformułowany.
zasada przystosowalności - najważniejsza dyrektywa ujęta w tej zasadzie polega na tym, aby układać zastaw zadań i obowiązków w taki sposób by było możliwe znalezienie osoby przygotowanej do pełnienia tej funkcji.
Zasada mierników - zestaw zadań i obowiązków nie może być swobodnie interpretowany przez przełożonego , do zestawu należy ustalić i dołączyć mierniki wykonania.
Zasada wywodliwości - wszelkie zadania figurujące w opisie stanowiska pracy powinny dać się wyprowadzić czy to z ogólnych zadań wyższego szczebla czy też z celów instytucji.
Zasada racjonalnej reszty - sprawa powierzona pracownikowi w ramach innych zadań powinna odpowiadać trzem warunkom:
sprawa przydzielona musi mieścić się w zadaniach i obowiązkach jednostki organizacyjnej, do której dane stanowisko należy i której stanowi część
zadanie takie nie może być jednocześnie wymierzone w zadaniach pozostałych stanowisk pracy
zadanie takie powinno być przydzielone przez kierownika a gdy wypływa z inicjatywy pracownika winno być z kierownikiem uzgodnione.
Zasada automatycznego zastępowania nieobecnych - gdy działania mają charakter ciągły, stały ; indywidualna organizacja
stanowiska pracy winna zabezpieczać przed sytuacjami , gdy na skutek nieobecności
pracownika określone działanie nie może być wykonane ; kwestie zastępstwa powinny
być jasno i precyzyjnie z góry określone.
24. 05.05.
Szczeblowa budowa aparatu administracji publicznej.
Problemy organizacji pracy na stanowiskach kierowniczych w administracji.
Kontrola administracji publicznej.
Ad. 1.
Wykonanie wszystkich zadań administracji publicznej zakłada konieczność szczeblowej budowy tego aparatu. Dla poszczególnych szczebli wyznacza się określone zadania , wiąże się zadania z odpowiednią jednostką podziału terytorialnego jak i wprowadza się hierarchię w aparacie administracyjnym. Liczba szczebli może być różna , najczęściej spotyka się dwuszczeblową strukturę. W teorii organizacji mówi się o strukturach płaskich i smukłych. Smukłe są to struktury wieloszczeblowe. Każda z tych struktur ma zalety i wady. Bardziej korzystne są struktury płaskie charakteryzujące się mniejszą ilością szczebli, ale o aparacie bardziej rozbudowanym w poziomie. Pozwala to na lepsze manewrowanie ludźmi , wykorzystanie specjalistów i zdobyczy techniki. Wadą struktur płaskich jest to że wiele osób pracuje dla samego urzędu. Główną wadą struktur smukłych jest wolny przepływ informacji między szczeblem centralnym a terenowym i odwrotnie.
(…)
… gospodarczej
specyficznych kompetencji wobec podwładnych
oddziaływania grup nacisku / interesu, które chcą realizować swoje własne cele. właściwej organizacji pracy
Spiętrzenie funkcji kierowniczej - unikanie czynności zbędnych i nie wymagających jego osobistego działania . Przyczyny: często kierownicy zajmują się czynnościami drugoplanowymi, którymi mogą zajmować się inni ; kierownik nie wywiązuje…
….
Układ między kierownikiem a podwładnymi - regulowane przepisami prawa; /mobbing - presja psychiczna wywierana na pracowników. Pragmatyki służbowe mówią jak się mają w stosunku do siebie zachować. Zakaz zależności służbowej z kimś z rodziny.
Organizacja sekretariatu - unikanie spiętrzania funkcji kierowniczych
Ad. 3
Kontrola i zbliżone do niej funkcje mogą nosić różne nazwy (lustracja, rewizja, inspekcja, nadzór, wizytacja). Terminu nadzór używa się na oznaczenie kompetencji polegających na prawie badania działalności określonej jednostki badanej i wkraczania za pomocą środków władczych w celu usunięcia braków
Inspekcja (wizytacja, lustracja) jest to kontrola przeprowadzona na miejscu jako przeciwstawienie kontroli dokonywanej na podstawie doniesień i sprawozdań. Inspekcja - przez wgląd…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)