To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
. Współdziałanie organów w znaczeniu szerokim Współdziałanie w znaczeniu szerokim - to w ramach postępowania administracyjnego
Możemy wyróżnić 3 takie formy:
- zagadnienie wstępne
- pomoc prawna
- współdziałanie w znaczeniu wąskim, właściwym
To, co łączy te formy to fakt, że do rozpatrzenia jakiejś sprawy konieczne jest współdziałanie kilku organów. Chodzi o to, co się dzieje w toku postępowania.
POMOC PRAWNA - art. 52 KPA - polega na tym, że organy współdziałają ze sobą jedynie w postępowaniu wyjaśniającym. Elementem tego współdziałania jest tylko część postępowania, czyli mamy do czynienia z jedną sprawą administracyjną. Efektem jest jedna decyzja, która tę sprawę będzie rozstrzygała, bo współdziałanie dotyczy tylko formy jednego z etapów tego postępowania ( postępowania wyjaśniającego ). Dotyczy takiej sytuacji, kiedy z uwagi na pewne zasady tego, żeby zeznania były jak najmniej uciążliwe dla świadków, strony, korzysta się przy tym dokonaniu czynności dowodowych z pomocy innego organu. Organ, który prowadzi sprawę zwraca się do właściwego terenowego organu administracji rządowej lub samorządowej ( jest tu pewne ograniczenie organów, bo organem współdziałającym może być tylko organ administracji rządowej i samorządu terytorialnego. Nie może to być więc organ, któremu zostało powierzone wykonywanie pewnych spraw, nawet jeśliby miał ten sam zakres właściwości). Ważne by miał taki sam lub chociaż zbliżony rodzaj właściwości. Chodzi o to, aby tamten organ wezwał osobę, która jest zamieszkała na terenie jej gminy lub miasta, do złożenia wyjaśnień lub zeznań, lub dokonania innych czynności np.:
Przeprowadzenie opinii biegłego,
Oględziny,
Złożenia zeznań lub wyjaśnień
Organ ten działający w ramach POMOCY PRAWNEJ związany jest postępowaniem, ale tylko co do MINIMUM, tzn. jest związany w tym zakresie, że musi on dokonać tych czynności, które zostały mu polecone, natomiast może on ten zakres POSZERZYĆ zgodnie z art. 77 p. 3 KPA ; że może z urzędu lub na wniosek strony przesłuchać nowych świadków, biegłych na okoliczności będących istotnych w tym postępowaniu.
Następnie organ ten sporządza protokół z tych czynności. Potem przesyła go do organu, który mu to zlecił i prowadzi sprawę. Ten organ prowadzący sprawę ocenia te dowody - i wydaje DECYZJĘ.
JAKIE to ma SKUTKI dla STRONY?
Z jednej mogą to być skutki pozytywne, a z drugiej nie.
Pozytywne, tzn. świadkowie czy strona nie będzie musiała dojechać do organu. Negatywne np. Strona pozbawiona jest zasady bezpośredniości. Strona może podnosić to w odwołaniu, że nie mogła zadawać pytań świadkom, a mogła jedynie złożyć na piśmie uwagi, kiedy organ zauważyłby, że czegoś mu brakuje, to może zwrócić się do strony. Postanowienia te nie są zaskarżalne odrębnym zażaleniem, więc kwestionować to można jedynie w odwołaniu, że się nie miało wpływu na decyzję do sądu administracyjnego- na okoliczność złamania zasady bezpośredniości. Sąd może uchylić taką decyzję , a raczej wpłynąć na to ( Jeśli np. bardzo dużo świadków było przesłuchiwanych bez udziału strony, a to przykładowo wpłynęło dość mocno na rozstrzygnięcie ).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)