To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Współczesny rozwój PR, 4 modele PR (zadania, role, cele, sposoby komunikowania, rola badań, przedstawiciele)
Publicity
Informacja publiczna
Asymetryczna komunikacja dwustronna
Symetryczna komunikacja dwustronna
Nowe modele PR
Cztery modele public relations
rzemieślniczo-techniczny
profesjonalny
Model
I
Publicity
II
Informowanie opinii społecznej
III
Asymetryczna komunikacja dwustronna
IV
Symetryczna komunikacja dwustronna
zadania PR
propaganda
rozpowszechnianie informacji
przekonywanie na podstawie prawdziwych informacji
szukanie obustronnego zrozumienia poprzez dialog
cel organizacji
kontrola, zapanowanie nad opinią publiczną
pozyskanie opinii publicznej
kontrola, zapanowanie nad opinią publiczną
zgodność z opinią publiczną
rola PR
doradztwo dla organizacji
informowanie
doradztwo dla organizacji
pośrednictwo między organizacją i otoczeniem
sposoby komunikowania
komunikacja jednostronna
komunikacja jednostronna - liczy się prawda
dwustronna, ale nierówna
dwustronna, zmierzająca do wyrównania
model komunikowania
nadawca - odbiorca nadawca - odbiorca nadawca - odbiorca z informacją zwrotną
dialog otwarty od grupy do grupy
rola badań
niewielka - liczy się skutek
niewielka - wycinki prasowe
badanie nastawienia przed i po kampanii PR
sprawdzanie wzajemnego zrozumienia przez opinię publiczną i organizację
przedstawiciele
P. T. Barnum
Ivy Lee
Edward L. Bernays
Edward L. Bernays (później)
S. Black
obecnie stosowane przez np.
sport, teatr, promocja sprzedaży, partie polityczne, kościół
władze, związki, organizacje non profit, przedsiębiorstwa
gospodarki konkurencyjne, agencje
organizacje nastawione społecznie szacunkowy procent organizacji stosujących model obecnie
15%
50%
20%
15%
zapoczątkowany w roku
1850
1900
1920
1960
J. E. Gruning, T. Hunt
Model: Publicity
(…)
… nastawione społecznie szacunkowy procent organizacji stosujących model obecnie
15%
50%
20%
15%
zapoczątkowany w roku
1850
1900
1920
1960
J. E. Gruning, T. Hunt
Model: Publicity
Termin „agencja prasowa”/publicity nawiązuje do działających w połowie XIX wieku agentów prasowych. Agencja przekazuje mediom gotowe wiadomości, które dla mediów są „newsami”, a dla organizacji robieniem publicity, rozgłosu. Agent i agencja prasowa praktykują jednokierunkowe komunikowanie (właściwie należałaby to nazwać informowaniem). Przekazują mediom swe stanowisko, przesłanie i sądzą, że zainteresują one dziennikarza, a następnie odbiorców mediów. Najczęściej jednokierunkowy przepływ informacji oznacza pozytywne zaprezentowanie się organizacji i zmierza ku propagandzie. Public relations i promocję traktuje się na równi. W modelu…
… rokowań i pertraktacji mają doprowadzić do rozstrzygnięcia konfliktów. W pierwszym przypadku techniki komunikacyjne traktowane są jako cel sam w sobie, a specjaliści PR koncentrują się jedynie na sprawnym przeprowadzaniu pojedynczych akcji (np. organizacji konferencji prasowej, „drzwi otwartych” itd.). W podejściu profesjonalnym public relations ujmowane jest w szersze ramy zarządzania i traktowane…
… jako środek służący osiągnięciu strategicznych celów organizacji. Na początku lat 90. amerykański zespół pod kierownictwem J. Gruniga przeprowadził badania dotyczące skuteczności modeli public relations. Uzyskane wyniki dowodzą, ze przedsiębiorstwa osiągają najlepsze efekty, wykorzystując model dwustronnej komunikacji systematycznej bądź wspomniany Mixed-Motive-Model. Stwierdzono również, iż skuteczność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)