To tylko jedna z 31 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Andrzej Antoszewski „ Współczesne teorie demokracji”
SPORY WOKÓŁ POJECIA
Historia myśli politycznej to historia sporu o rozumienie i ocenę demokracji. Jednemu nie da się zaprzeczyć: demokracja była i pozostaje ideą atrakcyjną, „to używane wedle politycznej mody i przy najrozmaitszych okazjach, najbardziej nadużywane pojęcie polityczne, przybierające najprzeróżniejsze, sprzeczne ze sobą znaczenia” (Hans Kelsen)
znaczenie pierwotne: demokracja utożsamiana z trzema zjawiskami: równością obywateli, rządami prawa oraz zbiorowym podejmowaniem decyzji według zasady większości
XIV wiek: teoria suwerenności narodu głoszona przez Marsyliusza z Padwy
teoria reprezentacji, wyparła teorię suwerenności narodu; jedynym urzeczywistnieniem ludowładztwa jest demokracja przedstawicielska
marksistowska koncepcja demokracji- demokracja partycypacja: powrót do demokracji bezpośredniej
teoria elit- Pareto, Mosc, Michels uważali rządy mas za poglądy utopijne
pluralistyczna szkoła demokracji ( w odpowiedzi na teorie elit) - opowiadano się za stworzeniem szans dla działania i konkurencji wielu grup interesów
po II wojnie światowej- Sartori: aprobata demokracji jako najlepszej ( najbardziej korzystnej) formy rządów
w powszechnej opinii demokracja utożsamiana jest z wolnymi wyborami, równością prawa wyborczego, realizacją swobód obywatelskich, polityką socjalną itp., przez co następuje oderwanie pojęcia demokracji od jego etymologii; w miejsce „władzy ludu” jako czynniki definiujące pojawiają się: powszechny dobrobyt, sprawiedliwe rządy, skuteczność działania, zaspokojenie potrzeb społecznych
Sposoby definiowania demokracji:
teoria normatywna
wskazanie głównie efektów społecznych, które system polityczny powinien zapewniać ( a nie cech które system powinien mieć)
podstawowym elementem definicji są oczekiwania, jakie wiążemy z funkcjonowaniem systemu
teoria empiryczna Schumpetera
próba odpowiedzi na pytanie czym jest współczesna demokracja ( a nie czy powinna być ) za kryteria instytucjonalno-proceduralne uznano cykliczne i rywalizacyjne wybory( obie te cechy jako podstawowy wyróżnik demokraci wg Schumpetera), rywalizację polityczną oraz istnienie partii politycznych. Pozwoliło to na zminimalizowanie zarówno aksjologicznego aspektu demokracji ( wartości jakie ma realizować) jak i aspektu teologicznego (jakie cele ma urzeczywistniać)
Współczesne rozwinięcia teorii Schumpetera:
*Dahl- nacisk na obieralność wysokich urzędów, alternatywność źródeł informacji, wolność ekspresji politycznej i prawo zrzeszania się
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)