Myśl polityczna rewolucji francuskiej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 490
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Myśl polityczna rewolucji francuskiej - strona 1 Myśl polityczna rewolucji francuskiej - strona 2 Myśl polityczna rewolucji francuskiej - strona 3

Fragment notatki:

Myśl polityczna rewolucji francuskiej
rew.francuska: często zmieniające się koncepcje ustrojowe i próby nadania im rangi konstytucyjnej
mobilność polityczna tego okresu
walka o zasady ustrojowe państwa burżuazyjnego
rewolucjoniści kontynuowali idee rewolucji amerykańskiej (przesłanie Waszyngtonowi kluczy do Bastylii z dedykacją „Nie można wątpić, że to zasady St. Zjednoczonych otworzyły bramy Bastylii” Robespierre uważał się za ucznia J.J. Rousseau - ale podczas rew. poszukiwano głównie praktycznych dyrektyw działania
dlatego mniej rozważań teoretycznych - więcej konkretnych programów opartych na autorytecie oświeceniowych myślicieli
ale wyjątek:
Emanuel J. Sieyes
kanonik z Chartres
wybitny teoretyk prawa publicznego
dzieło „Qu'est-ce que le Tiers Etat? 1789r. - stało się bardzo popularne
elementarne nakazy rozumu dyktują powołanie rządów reprezentacyjnych, w których ujawniałaby się wola narodu i ukształtowanie racjonalnego prawodawstwa
stan trzeci, będący podstawowym członem narodu (bo jest twórcą dóbr materialnych) powinien decydować o wszystkich sprawach państwa
to oryginalna doktryna (usuwa poza naród pasożytnicze warstwy uprzywilejowane)
ale to przede wszystkim próba rozstrzygnięcia konkretnej kwestii: kto ma reprezentować społ. w Zgromadzeniu Narodowym
Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela
uchwalona 26 sierpnia 1789r.
to podstawowe kompendium założeń doktrynalnych rew. francuskiej i podsumowanie osiągnięć XVIII-wiecznych dążeń liberalno-demokratycznych
to nie był kodeks, tylko program polityczny (znaczenie doktrynalne)
Preambuła wpr. pojęcia naturalnych, niezbywalnych i świętych praw człowieka: art. 2 wymienia:
wolność
własność
bezpieczeństwo
opór przeciw uciskowi
6. Naród jedynym źródłem suwerenności ( odrzucenie Dei gratia - koncepcji odwiecznych praw monarchy
7. liberalne określenie wolności moż. czynienia tego wszystkiego, co nie szkodzi drugiemu (ramy określone przez ustawę)
8. art.5 dyrektywa legislacyjna przedmiotem regulacji ustawowej (gł. zakazów wpr. przez ustawę) mogą być tylko takie działania, które są szkodliwe dla społeczeństwa
9. kolejne artykuły podsumowanie humanitarnych osiągnięć XVIII-wiecznej nauki prawa karnego
równość wobec prawa
nullum crimen nulla poena sine lege
lex retro non agit
domniemanie niewinności oskarżonego do momentu uznania go za winnego toku post. sądowego
10. art. 10 i 11 wolności polityczne:
wol. słowa, druku, zgromadzeń


(…)

… ustawodawczej nad wykonawczą
feudalna prawica - szybko skompromitowana w Zgr. Narodowym
jej miejsce zajęła grupa umiarkowanych <Mounier, Sieyes, Lafayette> - chciała mon. konstytucyjnej w kształcie angielskim wg zaleceń Monteskiusza
ale zdrada Ludwika XVI i interwencja Austrii w 1792r. miejsce konstytucjonalistów zajmują żyrondyści - republikańska partia bogatej burżuazji
Żyrondyści
program eklektyczny…
… i uwięzieniu Ludwika XVI) zepchnięci na prawe skrzydło Zgr. Narodowego
20.09.1792r. - w wybranym w wyb. powszechnych Konwencie
prawica - Żyronda lewica - jakobińska Góra centrum - „Bagno” (brak programu politycznego - skłanianie się ku stronie która akurat miała przewagę)
8. Żyronda -traciła wpływy i ustąpiła jakobinom (1793r. przejęli władze nad Konwentem i opanowali Komitet Ocalenia Publicznego)
Jakobini…
… swoje posiadłości dla siebie traktowani jak cudzoziemcy ( nie będą mieli praw politycznych)
jego program budził niepokój burżuazji
Dyrektoriat nie był w stanie pokonać trudności (groźba utraty władzy)
rozwiązanie dyktatura Napoleona Bonaparte (przewrót 18 brumaire'a 1799r.)
Bonapartyzm
to ostatnia faza kształtowania się ideologii francuskiej doby rewolucyjnej
to pragmatyczny system rządów, ale też opierał…
… się na elem. programu teoretycznego rewolucji
nadal odwoływanie się do haseł wolności, równości i braterstwa i suwerenności ludu ( ale Napoleon w praktyce tego nie przestrzegał)
Konstytucja roku VIII - opracowana pod kierunkiem Sieyesa
podział władz
zagwarantowanie notablom decydującego głosu w społeczeństwie
ale Napoleon tego też nie przestrzegał
Napoleon podejmował najważniejsze decyzje sam
to pogwałcało…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz