To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WPROWADZENIE DO KOSZTÓW Koszty - to wyrażone w pieniądzu zużycie składników aktywów, usług obcych, pracy pracowników praz niektóre wydatki nieodzwierciedlające zużycia, związane z prowadzeniem działalności przez jednostkę gospodarczą w określonej jednostce czasu w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych.
Do kosztów zalicza się zużycie związane ze zwykłą działalnością podmiotu, nie zalicza się natomiast zużycia spowodowanego zdarzeniami losowymi, które stanowią w tym przypadku straty nadzwyczajne.
Zgodnie z Uor pod pojęciem kosztów i strat rozumie się uprawdopodobnione zmniejszenie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych o wiarygodnie określonej wartości, w formie zmniejszenia wartości aktywów albo zwiększenia wartości zobowiązań i rezerw, które doprowadzą do zmniejszenia kapitału własnego lub zwiększenia jego niedoboru w inny sposób niż wycofanie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 2 ust. 1 pkt. 30 Uor).
Przychody lub zyski - to uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli (art. 2 ust. 1 pkt. 30 Uor).
Wydatek - to każdy rozchód środków pieniężnych, niezależnie od celu dokonania tego rozchodu.
Klasyfikacja kosztów oznacza podział kosztów na odrębne składniki a następnie łączenie tych składników w grupy.
Klasyfikacyjny podział kosztów:
Kryteriów kosztów dla celów sprawozdawczych (koszty według typów działalności):
Koszty działalności operacyjnej
Koszty działalności inwestycyjnej
Koszty działalności finansowej
Kryterium kosztów dla celów decyzyjnych:
Koszty zmienne
Koszty stałe
Kryterium kosztów dla celów kontrolnych:
Koszty kontrolowane
Koszty niekontrolowane
Kryterium klasyfikacji kosztów Podział kosztów Koszty według typów działalności
Koszty działalności operacyjnej
Koszty działalności inwestycyjnej
Koszty działalności finansowej
Koszty według odmian działalności
Koszty działalności pomocniczej
Koszty działalności podstawowej
Koszty zarządu
Koszty według rodzajów czynników zużytych
Amortyzacja
Zużycie materiałów i energii
Wynagrodzenia
Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
Usługi obce
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)