Wpływ warunków hydrometorologicznych Występujące oblodzenie dzieli się na dwa rodzaje - oblodzenie słodkowodne, tworzące się z namarzającej wody słodkiej i oblodzenie słonowodne, powstające z zamarzających na powierzchni statku bryzgów wody morskiej. Statystyki obladzania wskazują, że znacznie częściej występuje oblodzenie słonowodne, stanowi ono około 85% wszystkich notowanych przypadków oblodzenia. Pozostałe przypadki to oblodzenie słodkowodne i oblodzenie mieszane (tworzące się zarówno z wody słonej, jak i słodkiej). Dla wystąpienia oblodzenia muszą wystąpić określone warunki meteorologiczne i hydrometeorologiczne. Obladzanie słodkowodne tworzy się najczęściej w dwu sytuacjach - gdy w czasie ujemnej temperatury powietrza wypada przechłodzony opad ciekły (krople opadu są ciekłe, mimo, że ich temperatura jest niższa od zera stopni) oraz w czasie występowana mgły w ujemnych temperaturach. Mgłę tworzy zawiesina bardzo drobnych, mikroskopijnych kropelek wody. Tak małe kropelki wody, z przyczyn fizycznych, których nie będziemy tu wyjaśniać, zamarzają dopiero w temperaturze około -30 ÷ -35°C. Krople wody przechłodzonej, niezależnie od ich wielkości, wykazują tą właściwość, że zamarzają natychmiast, po doznaniu wstrząsu mechanicznego. Ich uderzenie (zetknięcie się) w statek powoduje natychmiastowe przymarznięcie do powierzchni. Nagromadzenie się przymarzających kropel tworzy skorupę lodową, mogącą utrzymywać się zarówno na powierzchniach poziomych, jak i pionowych. Wystąpienie opadu przechłodzonego może nastąpić zarówno w temperaturze powietrza wyższej, jak i niższej od zera. Pod względem genezy zjawisko namarzania kropel przechłodzonego opadu nie różni się niczym od występującej na lądzie gołoledzi. Na morzu, dysponując przeciętną informacją hydrometeorologiczną (komunikaty, mapy faksymilowe), praktycznie nie jesteśmy w stanie samodzielnie prognozować wystąpienia przechłodzonego opadu. Z tego względu wystąpienie takiej sytuacji zaskakuje załogę. Jeśli wystąpi opad przechłodzony w warunkach, gdy temperatura powietrza i wody morskiej jest dodatnia, nie stwarza to większych problemów - należy wówczas jednak pamiętać o niebezpieczeństwie związanym z poruszaniem się po bardzo śliskim statku (trapy, pokłady...), co może być przyczyną poważnych urazów (wypadków). W takich sytuacjach, ponieważ kadłub i nadbudowki mają znaczny zasób ciepła, lód dość szybko się topi i odpada z powierzchni pionowych. Sytuacja znacznie się komplikuje, gdy opad taki wystąpi krótko przed zbliżającym się aktywnym frontem
(…)
… powietrza
nad wodę, różnica temperatury wody i powietrza wynosi wtedy zazwyczaj od 8 do 12 deg (np. temperatura
wody -1°C, powietrza -10°C), zależy to również i od wilgotności (temperatury punktu rosy) napływającego
zimnego powietrza. Im większa różnica temperatury powietrza i wody, tym bardziej intensywne jest dymienie
morza, może ono wystąpić również w warunkach, gdy temperatura wody jest dodatnia (np…
…
geograficznych występuje z reguły w okresie zimowym, na niektórych akwenach już jesienią (Morze Labrador,
Zatoka Świętego Wawrzyńca). Dymienie morza wystąpić może również na Bałtyku, w Cieśninach Duńskich,
Morzu Północnym) w okresie zimowym, choć w czasie przeciętnych pod względem ostrości zim nie jest tu zbyt
częste.
Oblodzenie słonowodne powstaje z zamarzających bryzgów wody morskiej, również wody dostającej…
… będzie już
mogło tworzyć się na nadbudówkach i takielunku, a więc znacznie wyżej jego środka ciężkości. Mały statek, to
mniejsza wyporność i mniejszy zapas pływalności. Z tego względu obladzanie jest szczególnie niebezpieczne
dla statków małych i statków o niskiej wolnej burcie.
W zależności od kursu statku w stosunku do wiatru i fali oraz jego prędkości, oblodzenie może być
symetryczne lub asymetryczne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)