Obladzanie statków - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 518
Wyświetleń: 1834
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obladzanie statków - wykład - strona 1 Obladzanie statków - wykład - strona 2 Obladzanie statków - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Obladzanie statków  Wiadomości wstępne  Wpływ warunków hydro-meteorologicznych  Wpływ oblodzenia na statek  Prognoza oblodzenia statków (nomogramy)  Akweny, na których może występować obladzanie statkow  Informacja o występującym obladzaniu  Przeciwdziałanie oblodzeniu     Wiadomości wstępne    Obladzanie statku (proces), oblodzenie statku (rezultat procesu). Pod tym  określeniem rozumie się namarzanie lodu na nadwodnych częściach statku -  burtach, pokładach, nadbudówkach, urządzeniach pokładowych, takielunku i ładunku  pokładowym (jeśli taki znajduje się na statku). Gromadzący się na statku lód stanowi  jego dodatkowe obciążenie, podnosi środek ciężkości i zmienia wysokość  metacentryczną. Zmniejsza się zapas pływalności i pogarszają warunki stateczności.  Należy zdawać sobie sprawę, że namarzający lód może całkowicie ograniczyć  możliwość korzystania ze sprzętu ratunkowego, w skrajnych przypadkach  uniemożliwić załodze wyjście z wnętrza statku.       Obladzanie było przyczyną licznych awarii i katastrof morskich połączonych z  całkowitą utratą statków i śmiercią ich załóg. Szczególnie dużo przypadków  całkowitej utraty statków odnotowano na Północnym Atlantyku, Morzu Północnym i  Norweskim oraz Bałtyku w okresie od końca lat pięćdziesiątych do roku 1970, kiedy  to zimy na tych akwenach były znacznie ostrzejsze, niż to obserwuje się od przełomu  lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych do chwili obecnej.  Wpływ warunków hydrometorologicznych        Występujące oblodzenie dzieli się na dwa rodzaje - oblodzenie słodkowodne,  tworzące się z namarzającej wody słodkiej i oblodzenie słonowodne, powstające z  zamarzających na powierzchni statku bryzgów wody morskiej. Statystyki obladzania  wskazują, że znacznie częściej występuje oblodzenie słonowodne, stanowi ono  około 85% wszystkich notowanych przypadków oblodzenia. Pozostałe przypadki to  oblodzenie słodkowodne i oblodzenie mieszane (tworzące się zarówno z wody  słonej, jak i słodkiej).       Dla wystąpienia oblodzenia muszą wystąpić określone warunki meteorologiczne i  hydrometeorologiczne.       Obladzanie słodkowodne tworzy się najczęściej w dwu sytuacjach - gdy w czasie  ujemnej temperatury powietrza wypada przechłodzony opad ciekły (krople opadu są  ciekłe, mimo, że ich temperatura jest niższa od zera stopni) oraz w czasie  występowana mgły w ujemnych temperaturach.       Mgłę tworzy zawiesina bardzo drobnych, mikroskopijnych kropelek wody. Tak  małe kropelki wody, z przyczyn fizycznych, których nie będziemy tu wyjaśniać, 

(…)

… z przechłodzonej mgły tworzy się zazwyczaj w warunkach
występowania tak zwanego dymienia morza. Jest to mgła z wyparowania, która
tworzy się w warunkach napływu znacznie chłodniejszego powietrza nad wodę,
różnica temperatury wody i powietrza wynosi wtedy zazwyczaj od 8 do 12 deg (np.
temperatura wody -1°C, powietrza -10°C), zależy to również i od wilgotności
(temperatury punktu rosy) napływającego zimnego…
… w
wodach jest niewielki i temperatura wody szybko staje się relatywnie niska, co
sprzyją wystąpieniu intensywnego obladzania.
Występowanie oblodzenia na Bałtyku Południowym i w Cieśninach Duńskich
związane jest
Innych akwenach:



Morzu Azowskim (listopad, grudzień, styczeń, luty),
Morzu Czarnym (grudzień, styczeń, luty),
Morzu Kaspijskim (dotyczy północnej części tego morza w grudniu, styczniu i
lutym…
… powietrza formujące się nad Zachodnią Syberią i Północnym
Kazachstanem. Napływowi chłodnego powietrza sprzyja występowanie układów
niżowych nad wschodnią częścią Morza Śródziemnego, lub częściej - występowania
niżu tworzącego się lub istniejącego nad Morzem Czarnym. Przy takim
ukształtowaniu się pola barycznego często dochodzi do powstania wiatru lokalnego
(patrz "bora") na północnej części kukaskiego…
… Norweskim a nawet na północnych i środkowych częściach
Morza Północnego.
c. Występuje silnie rozbudowany układ wysokiego ciśnienia z głównym lub
drugorzędnym centrum nad wschodnią częścią Półwyspu Skandynawskiego
(Finlandia, Półwysep Kola). Jeśli na jego SW peryferiach wytworzy się okresowo
silniejszy gradient baryczny dochodzi do powstania silniejszych wiatów i zaistnieją
warunki do powstania oblodzenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz