Wpływ sił poziomych na wartość parcia gruntu - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1232
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wpływ sił poziomych na wartość parcia gruntu - wykład - strona 1 Wpływ sił poziomych na wartość parcia gruntu - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Wpływ sił poziomych na wartość parcia gruntu
Poza parciem gruntu będącego wynikiem obciążenia pionowego, znajdującego się na klinie odłamu należy w obliczeniach również uwzględnić wpływ sił poziomych: ha­mowania, przyspieszania oraz odśrodkowych. Podobnie jak w przypadku obciążeń pionowych wartości sił oblicza się z pominięciem współczynnika dynamicznego.
Wartość obciążenia będącego skutkiem hamowania i przyspieszania przyjmuje się tak jak w przypadku oddziaływania na przęsła, tzn. pozioma siła hamowania jest odpowiednim ułamkiem siły poziomej (tak samo jak przy obliczaniu oddziaływania sił poziomych na przęsła). Jedynie w przypadku sił hamowania taboru samochodo­wego uwzględnia się tylko obciążenie pojazdem K (z pominięciem obciążenia q). W obliczeniach uwzględnia się tylko te obciążenia, które znajdują się w zasięgu strefy oddziaływania obciążenia na konstrukcję. Zasadę wyznaczania strefy oddzia­ływania siły hamowania (przyspieszania) na konstrukcję pokazano na rysunku 7.15. W obliczeniach zakłada się, że siła hamowania, (przyspieszania) jest przyłożona na wysokości 2/3 od dołu zasięgu oddziaływania na konstrukcję.
Poza siłą hamowania i siłą poziomą oddziaływującą na konstrukcję, może wy­stąpić również siła odśrodkowa. Zakłada się, że jest ona zaczepiona na powierzchni nawierzchni w mostach drogowych lub do główki szyny w mostach kolejowych i tramwajowych. Wartość siły odśrodkowej oblicza się tak jak w przypadku oddzia­ływania na konstrukcję przęsła, z tym, że podobnie jak w przypadku sił hamowania, w obliczeniach siły odśrodkowej od taboru samochodowego, pomija się obciążenie powierzchniowe q. Dodatkowo w obiektach kolejowych położonych na łuku należy uwzględnić przeciążenie zewnętrznej szyny, wynikające z działania wypadkowej mimośrodowej siły odśrodkowej na ramieniu h- 1,8 m względem górnej krawędzi szyny.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz