To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wpływ sił poziomych na wartość parcia gruntu
Poza parciem gruntu będącego wynikiem obciążenia pionowego, znajdującego się na klinie odłamu należy w obliczeniach również uwzględnić wpływ sił poziomych: hamowania, przyspieszania oraz odśrodkowych. Podobnie jak w przypadku obciążeń pionowych wartości sił oblicza się z pominięciem współczynnika dynamicznego.
Wartość obciążenia będącego skutkiem hamowania i przyspieszania przyjmuje się tak jak w przypadku oddziaływania na przęsła, tzn. pozioma siła hamowania jest odpowiednim ułamkiem siły poziomej (tak samo jak przy obliczaniu oddziaływania sił poziomych na przęsła). Jedynie w przypadku sił hamowania taboru samochodowego uwzględnia się tylko obciążenie pojazdem K (z pominięciem obciążenia q). W obliczeniach uwzględnia się tylko te obciążenia, które znajdują się w zasięgu strefy oddziaływania obciążenia na konstrukcję. Zasadę wyznaczania strefy oddziaływania siły hamowania (przyspieszania) na konstrukcję pokazano na rysunku 7.15. W obliczeniach zakłada się, że siła hamowania, (przyspieszania) jest przyłożona na wysokości 2/3 od dołu zasięgu oddziaływania na konstrukcję.
Poza siłą hamowania i siłą poziomą oddziaływującą na konstrukcję, może wystąpić również siła odśrodkowa. Zakłada się, że jest ona zaczepiona na powierzchni nawierzchni w mostach drogowych lub do główki szyny w mostach kolejowych i tramwajowych. Wartość siły odśrodkowej oblicza się tak jak w przypadku oddziaływania na konstrukcję przęsła, z tym, że podobnie jak w przypadku sił hamowania, w obliczeniach siły odśrodkowej od taboru samochodowego, pomija się obciążenie powierzchniowe q. Dodatkowo w obiektach kolejowych położonych na łuku należy uwzględnić przeciążenie zewnętrznej szyny, wynikające z działania wypadkowej mimośrodowej siły odśrodkowej na ramieniu h- 1,8 m względem górnej krawędzi szyny.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)