Filary obciążenia - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1967
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filary obciążenia - wykład - strona 1 Filary obciążenia - wykład - strona 2 Filary obciążenia - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Filary obciążenia
Należy wyróżnić dwa rodzaje:
- filary rzeczne (w korytach cieków) lub usytuowane na terenach okresowo zale­wanych wodą,
- wiadukty lub estakady, a więc znajdujące się poza ciekami.
Obciążenia działające w każdym z wymienionych filarów można podzielić na:
- ciężar własny,
- obciążenia reakcjami od oddziaływania przęsła (od obciążeń stałych i zmiennych),
- obciążenia gruntem (ciężarem gruntu znajdującego się na elementach fundamen­tu filara i parciem gruntu),
- parcie wiatru.
W przypadku filarów rzecznych dochodzą dodatkowe grupy obciążeń:
- wynikające z umiejscowienia podpory w wodzie (wypór wody, spowodowane zjawiskami lodowymi),
- zmienne od uderzeń statków w podpory, a w przypadku filarów wiaduktów i estakad:
- zmienne wynikające z ruchu odbywającego się pod obiektami (uderzenia pojaz­dów).
Ze względu na kierunek działania, obciążenie działające na przyczółki można podzielić na:
a) obciążenia pionowe:
- ciężar własny,
- ciężar gruntu zalegający na elementach fundamentu,
- reakcje od przęsła - od ciężarów stałych i zmiennych,
- obciążenie użytkowe,
- wypór wody (filary zanurzone w wodzie),
b) obciążenie poziome działające równolegle do osi obiektu:
- siły poziome j ako oddziaływanie przęsła (hamowanie i przyspieszanie na przę­śle, siły tarcia w łożyskach),
- parcie kry (mosty),
- uderzenia statków (mosty) lub pojazdów (wiadukty),
- parcie wiatru na filary,
c) obciążenie poziome działające prostopadle do osi obiektu:
- siły poziome jako oddziaływanie przęsła (parcie wiatru, uderzenia boczne ta­boru, siły odśrodkowe w przypadku obiektów na łukach),
- uderzenia statków (mosty) lub pojazdów (wiadukty),
- rozrzerzanie się pola lodowego (mosty).
Schemat obciążenia filara rzecznego pokazano na rysunku 7.9.
Podobnie jak przy obliczaniu przyczółków należy uwzględnić odpowiednie kombinacje sił działających na filar, tak by uzyskać ekstremalną wartość poszuki­wanej wartości sił wewnętrznych czy oddziaływania na podłoże, a także największe zagrożenie utratą stateczności (na przesuw lub obrót). Przy sprawdzaniu stateczno­ści obowiązują te same zasady jak przy sprawdzaniu stateczności przyczółków, tzn. należy uwzględnić najniekorzystniejsze kombinacje sił powodujących przemiesz­czenie lub obrót oraz sił przeciwstawiających się. Przyjęty do wymiarowania układ sił (kombinacja obciążeń) musi zagwarantować warunki nośności konstrukcji jako całości i poszczególnych jej elementów oraz podłoża, a także stateczności w każdej fazie budowy i eksploatacji.

(…)

… działających na przyczółek należy uwzględ­niać tylko takie siły, których równoczesność wystąpienia jest możliwa, np. nie moż­na uwzględniać sił hamowania na przęśle, jeśli pomija się reakcje od obciążeń zmien­nych lub uwzględniać sił hamowania na całym obiekcie, gdy reakcje od obciążeń zmiennych dotyczą tylko jednego przęsła. W obliczeniach stanów granicznych no­śności filara oraz podłoża należy uwzględniać…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz